Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Alla pratar om DMP – men vad är det egentligen?

Data är det nya guldet som hjälper alla marknadsförare att planera sina kampanjer i digitala medier och man jobbar i olika DMP-plattformar. Men vad är en DMP och vad gör den?

Vad är en DMP – data management platform?
Snabbt sammanfattat är det en mjukvara som suger upp och sorterar all information och spottar ut det på ett sätt som är användbart för marknadsförare, publicister och andra företag.

Det låter som en databas, eller?
I teorin kan DMP användas för att lagra och hantera alla former av information. Men marknadsförare använder dem oftast för att hantera cookie-ID och för att generera målgruppssegment, som de i sin tur använder för att inrikta sig på specifika användare med annonser på nätet.

Med det växande användandet av ad tech kan annonsörer nu köpa nu annonser på ett stort antal olika webbplatser direkt eller genom olika mellanhänder, inklusive DSP och annonsnätverk.

En DMP kan hjälpa marknadsförare att optimera köp av annonsutrymme. Det handlar om att samla kunddata för att göra smartare bättre kommunikation.

OK, men detta låter väldigt likt en DSP?
En DMP används för att lagra och analysera data, medan en DSP används för att faktiskt köpa reklam som bygger på den information som du har samlat.

Marknadsförare använder information från sin DMP som de kopplat till en DSP för sina annonsköp, men om man inte kopplar ihop sin DMP med andra datakällor gör den inte så mycket nytta.

En DMP kan av publicister kopplas till olika plattformar och annan teknik som hjälper dem att sälja sina annonser. I dessa fall är DMP ett ställe för att lagra information om sina läsare.

Varför skall man ha en DSP och DMP?
Ett stort antal DSP leverantörer erbjuder även deras DMP-teknik. Dessa företag säger att det är enklare och mer effektivt för marknadsförare att använda en plattform i stället för två.

Men en fristående DMP gör data mer portabel för marknadsförare, vilket gör det lättare att mata in ett brett spektrum av olika DSP i sin DMP.

Vilka använder då en DMP?
Mediebyråer, publicister och marknadsförare använder alla olika typer av DMP. Våra myndigheter använder tekniken för att samla in och analysera data, ibland har man olika datakällor för individer som man kan samla och sammanställa till smarta datamängder i ett försök att ta kontroll över sina kostnader. En del företag licensierar sin DMP och hanteringen av plattformen åt sina kunder.

Samtidigt har flera publicister börjat använda sig av denna teknik för att bättre förstå sin läsare information så att man kan anpassa det redaktionella innehållet, men framförallt för att optimera sitt annonslager. De flesta svenska stora publicister har en DMP där de lagrar information om dig på olika sätt.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>