Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

6 steg för en lyckad influencerkampanj

Alla pratar om påverkare (influencers) och 2017 tros bli året då reklambranchen kan börja gräva guld med en sandspade. Ungefär 60% av alla marknadsförare använder influencers som en huvudstrategi på det ena eller det andra sättet, enligt eMarketer. Resten funderar på det.

Marknadsföring med syftet att påverka och få inflytande över konsumentens köpbeteende, istället för att övertyga, ger ditt content en mer kreativ och stabil plattform att stå på som i sin tur ger ditt ett gott rykte.

Ett fantastiskt exempel på influencermarknadsföring är Löfbergs lila som anlitade Oskar Kongshöj and Gustaf Mardelius, en populär duo på YouTube. Videon fanns där sedan tidigare – det enda Löfbergs lila behövde göra var att ställa fram två paket kaffe.

Vi ska dela upp metoden i sex olika faser för att få en enkel överblick: ställ in rätt kampanjmål, precisera konsumentmålgruppen ännu mer, rekrytera påverkare, fixa ett kreativt koncept, distribuera stort! Och hitta mätpunkterna.

1. Ställ in rätt kampanjmål
Börja alltid din influencerstrategi genom att sätta tydliga mål. Lite hjälp på vägen: igenkänning, engagemang, åsikter och handling.

Igenkänning karaktäriseras av om (inte hur) människor minns din kampanj. Engagemang är de gamla vanliga mätpunkterna dvs. visningar, klick, gilla, kommentarer och delningar. Åsikter betyder vad människor tänker om dig, om de känner till dig – det ser du i deras kommentarer och delningar. Handling mäts bäst genom konvertering.

De mest erfarna marknadsförarna brukar rangordna vad av detta som är viktigast och skapa sina kreativa koncept för influencermarknadsföring, köpa media och målbestämma utifrån det. Att hitta rätt influencer är alltså bara en liten pusselbit.

2. Precisera konsumentmålgruppen ännu mer
Vem försöker du nå? Strunta i demografin och skaffa dig en mer komplett bild av vilka de är, dem som du vill påverka. Gör dem konkreta, tydliga, och specifika – använd så många kriterier du kan – här hittar du en lång lista

3. Anlita rätt påverkare
Inflytande handlar om att anlita den den talang du tror ger mest effekt i en kampanj. Gör en lista med hjälp av dina målgruppskriterier (se punkt 2) och vilka fans din blivande influencer redan har så ser du direkt om ni är en match. Det kan vara vilka påverkare som helst – musik, semi-kändisar, till och med katter som bekant.

4. Fixa ett kreativt koncept
Låt inte influencern ta ett eget ansvar för budskap och koncept – det är dömt att misslyckas. Skriv ett manus, ta ett möte. Ett unikt koncept ökar engagemanget och påverkar konsumenternas inställning till ditt varumärke. Hitta på flera olika idéer, sätt olika längd på kampanjerna, gör olika versioner, anpassa för olika plattformar och enheter – i realtid under hela kampanjperioden. Gör mer av det som fungerar och mindre av det som inte funkar.

5. Distribuera stort!
De primära plattformarna är fortfarande Facebook, Instagram, Snapchat och YouTube.
Vilka av dem levererar mest effektiv räckvidd, bästa engagemang och flest positiva kommentarer? Anpassa ditt val av influencer efter vilken kanal du vill gå i.

6. Mät, mät, mät
Influencers och inflytande är mätbart men kruxet är att det inte finns någon egentlig standard för vad som ska mätas, beroende på om du kör kampanjen över flera plattformar och vilken influencer du har rekryterat. Det är en hel vetenskap att mäta effekten av en influencerkampanj. Att tolka resultatet av kampanjen och sen mappa det mot din konvertering kan i bästa fall ge en bild av hur lyckad din investering i en influencer är.

Att marknadsföra med hjälp av influencers är ett helt ekosystem som hela tiden utvecklas, men hur vi definierar inflytande är något vi måste ta reda på själva.

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Mobile Institute

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>