Twitter tar upp kampen om livestreaming med Facebook

Rörlig bild och framför allt livestreaming har blivit det senaste slagfältet i striden om användarna på sociala medier. Facebook, YouTube och Snapchat krigar redan med varandra, och nu ger sig Twitter in i livestreaming-striden.

Twitter väntas nu i veckan uppdatera sina gränssnitt för att mediebolag enklare ska kunna livestreama direkt i tjänsten. Det är idag möjligt att streama live, men det kräver ett samarbete och en planering tillsammans med Twitter. Men den nya uppdateringen görs detta enklare, och målet är att på allvar bli en plattform för livestreaming.

Läs även: Facebook landar exklusivt avtal om live-streaming

Twitter har kommit att användas för användardrivna uppdateringar från event och händelser. Det är få event som saknar en officiell hashtag, och såväl Mello som Fotbolls-VM går att följa i realtid genom tweets. Men nu är det dags för Twitter att börja livestreama på riktigt.

Steget kan tyckas vara ganska lite, men i verkligheten kan det här vara avgörande för att Twitter ska lyckas överleva. Med vikande användarantal och därmed minskade annonsintäkter kämpar nu Twitter för att finnas kvar som en inflytelserik aktör bland de sociala nätverken. När allt fler användare efterfrågar filmklipp och livestreaming är det därför avgörande att tillhandahålla det.

Tidigare i år har Snapchat offentliggjort samarbeten med flera olika mediehus kring unikt producerade material samt livestreaming. Samma sak har såväl Facebook som YouTube gjort, och att Twitter nu ger sig in i striden är i det närmaste ofrånkomligt.

Läs även: VICE skapar TV-show exklusivt för Snapchat

Frågan är bara om det är till Twitter användarna vänder sig för att se material live, det hänger så klart på vilka avtal som Twitter lyckas landa. Att kunna ha exklusivt material på sin plattform blir allt vanligare, och är sannolikt kritiskt för att kunna byta profil på det sätt som Twitter nu vill göra. Att följa kommentarer om en företeelse är ju en sak, men att följa själva händelsen är en annan. Kommer Twitter kunna kombinera dessa båda så att en användare kan se såväl livestreamingen som övriga tittares kommentarer så kan det här bli en ”one-stop-shop” för medietörstande användare med behov av simultan social interaktion.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>