Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

DanAds partnerskap med Klarna öppnar upp e-handeln för automatisk annonsering

Danads har tillsammans med Klarna lanserat en ny tjänst för e-handlare, med ad-tech bolaget Match2One’s annonsplattform som grund. Tjänsten hjälper e-handlare med onlinemarknadsföring och annonsköp integrerat i deras butiker på ett smartare och mer kostnadseffektivt sätt.

Konceptet lanseras initialt mot över 1500 kunder hos e-handelsplattformen Wikinggruppen, med syftet att hjälpa e-handlarna att växa deras verksamhet, och planeras att skalas upp till Klarna’s alla “Native Partners” globalt.

Match2One’s annonsplattform är baserad på självlärande algoritmer, som visar anpassade display-annonser mot rätt målgrupp, vid rätt tillfälle, i rätt sammanhang. Algoritmerna fungerar likt en “Autopilot” som automatiskt förbättrar placeringarna och gör allt optimeringsarbete åt e-handlaren. Inne i plattformen finns de bästa annonseringsmöjligheterna för att öka butikens försäljning, dels genom att identifiera nya kunder, och dels genom återaktivering av tidigare besökare s k Retargeting. Man kan dessutom själv skapa snygga annonser direkt i plattformen.

Genom den programmatiska annonsplattformen har e-handlarna tillgång till 100,000-tals publicister globalt, allt från Facebook, LinkedIn, Spotify till Expressen, SvD och Dagens Industri.

“Partnerskapet med DanAds är ett viktigt steg i Match2One’s vision att hjälpa små och mellanstora annonsörer att växa med hjälp av programmatisk annonsering. I Sverige sker fortfarande en mycket liten del (under 20%) av all online annonsering programmatiskt, och det vill vi ändra på” säger Mikael Kreuger, VD Match2One.

”Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu lanserar vi en annonsplattform som bygger på både Match2One’s self-service teknologi inom det programmatiska och vår egna self-service teknologi för övriga annonsköp. Plattformen kommer fortsätta utvecklas med många nya funktioner som är anpassade för e-handlare”, säger Peo Persson, medgrundare och CPO på DanAds.

Annonsplattformen lanseras i samarbete med Klarnas så kallade Native Partners, vilket syftar till de e-handelsleverantörer där Klarna Checkout är en integrerad del av plattformen. Först ut är Wikinggruppen med över 1 500 anslutna e-handelsbutiker.

DanAds och Klarna planerar att tillgängliggöra marknadsplatsen för fler handlare och partners i Sverige, övriga Norden och vidare internationellt.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>