Facebook och Google behöver inte cookies, de spårar dig överallt

Cookies och mättaggar har varit och är idag sättet som alla använder för mäta hur många som besöker en webbplats. Alla stora och små företag samt medier använder cookies och mättaggar för att analysera och mäta effekten av sina digitala insatser. Det finns dock vissa baksidor med taggar och cookies.

Taggar och cookies är inte smarta nog att filtrera om man har flera datorer, med flera olika webbläsare och använder flera mobiler. Desto fler enheter och webbläsare man använder desto fler besökare blir varje individ.

Nu är detta inte ett stort problem då de flesta använder i huvudsak en dator, samma webbläsare och man har oftast en smartphone som man använder i huvudsak.

Snittet ligger på en person ligger runt 1,2 webbläsare idag, sen kan detta givetvis variera stort beroende på om det är unga tech-personer som älskar datorer, mobiler och internet eller om man är en traditionalist som bara har en dator, en webbläsare och en mobil.

Men om man lyckas fånga individerna kan man skapa en mycket bättre upplevelse på webben och anpassa annonser efter intresse och beteende på internet. Hur gör man då för att fånga individerna? Det finns bara ett sätt som fungerar till 100 procent. Du måste få dem att logga in och gärna att de då delar med sig av personuppgifter och intressen.

Detta har Facebook lyckats med till 100 procent, alla är alltid inloggade och man har fyllt sin profil med en masa intressanta uppgifter. Sedan går man in i nätverket och skriver inlägg, delar, gillar och kommenterar och vips så har Facebook lyckats fånga in all data om dig.

En god tvåa är Google som har otroligt många inloggade tjänster och appar. De har Gmail, Google Analytics, Docs och sedan har de appar för alla dessa tjänster till mobilen så att de kan koppla ihop användare från olika datorer, webbläsare eller mobiler om man loggar in på deras tjänster via dem.

Så vad innebär då detta? Jo, Facebook och Google samlar data från dig i alla lägen, denna data använder de för att ge dig en bättre användarupplevelse så att du skall använda deras tjänster ännu mer.

I slutändan vill de kapitalisera på din data och ditt beteende på internet genom att sälja annonser som passar ditt beteende, dina intressen och visas vid rätt tidpunkt. De behöver varken cookies och mättaggar då du loggar in och delar data med dem i realtid.

Därför tar dessa två spelare just nu över den digitala annonsaffären. De ger användarna en bättre upplevelse på internet som de i sin tur säljer till annonsörer. Riktigt smart faktiskt.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>