5 misstag att undvika när du jobbar med sociala medier

Sociala medier i marknadsföringsmixen är så vedertaget att vi inte ens reflekterar över det. Men ibland glömmer vi att sociala medier inte är en säljplattform – människor är kräsna och vill ha kvalitet och relevans. Exemplen är många där företag har råkat i blåsväder på grund av något de postat eller kommenterat och det har kostat dem mängder av goodwill, varumärkesvärde och pengar.

Här kommer några öppna dörrar att slå in:

1. Du kanske inte är konsekvent?
Om du vill öka antalet följare och behålla dem du redan har är det bra att följa upp kommentarer och interagera med dina följare och skapa nytt innehåll utifrån det och din marknadsstrategi. Jobba också med någon sorts regelbundenhet – det kan vara 1 gång per dag, två gånger i veckan eller 5 gånger per månad beroende på vilken kanal du använder. Det gör att dina följare vet när de kan förvänta sig nästa bloggpost, LinkedIn-artikel eller YouTube-klipp. Det håller dem på tårna.

2. Du använder kanske dina digitala kanaler som en megafon?
Relevans är ju lika med personalisering och det tillfredställer besökaren/följarens behov av information eller underhållning – det här är lite som första moseboken för digitala marknadsförare. Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger – leverera någon typ av värde för att inte riskera att dina följare tappar intresset. Ett tappat intresse betyder ett tvärt slut på kundresan. Internet är fullt av tappade intressen, lite som strössel på en gammal tårta. Som pepp kan du tänka på din konvertering, konvertering, konvertering. Samarbeta med dina följare, var alert och följa diskussionen kring ditt varumärke och gör ett djupdyk i just din bransch.

3. Skriver du för mycket innehåll?
Less is more. Kvalitet över kvantitet. Det finns lite olika riktlinjer för hur ofta man bör publicera beroende på vilken kanal det gäller. På Facebook kan 5 inlägg om dagen vara absoluta maxgränsen. Blir det fler ligger du i riszonen att folk avföljer dig. Kolla din Facebook Insights varje dag så kan du planera dina inlägg runt den informationen. Tweeta kan du göra lite oftare men helst inte mer än 10 tweets per dag som företag – det inkluderar retweets. Mentions gillar alla – dem och hashtags kan du strössla med (strössel igen, men nu på en nybakad cupcake). För Linkedin bör det gå ett par dagar mellan inläggen – publicera en post i taget. Innehållskalender, anyone?

4. Det här funkade toppen för ett halvår sen
Se upp för gamla hjulspår. Split-testa nytt, fräscht innehåll hela tiden. Rinse and repeat om det funkar. Snart kommer nästa heta branschnyhet så du kommer förmodligen aldrig lida brist på innehåll. Ja, det här vet du, det är nu de öppna dörrarna slås in.

5. Är ditt innehåll verkligen värt och enkelt att dela?
“Heta delningsknappar” är en guldgruva. När du skapat fantastiskt innehåll som dina följare inte kan bärga sig att få läsa är du hemma. Gör allt delbart men kanske inte “Det här visste du inte om …”. Det funkade för Newsner och andra klicksajter för ett par år sedan, men funkar inte så bra längre. Alla har tröttnat på att bli besvikna på den typen av innehåll som inte håller vad det lovar. Smyg istället på några konkurrenter – och skäms inte för att apa efter.

Till sist: dela gärna det här (om det var relevant för dig, förstås)!

#dagensanalys @annicaenglund

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Mobile Institute

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>