3 anledningar till varför du ska använda Native-annonser

Native annonsering har blivit allt större den senaste tiden. Om du ännu inte har hakat på trenden så kommer här tre anledningar till varför just du kan tjäna på native-annonsering.

En native annons är en sponsrad annons som förekommer som en del bland andra inlägg. Annonsen är utformad så att den ser ut att vara en del i helheten och påverkar inte användarupplevelsen. Exempel är annonser som ser ut som tidningsartiklar, eller Facebooks ”föreslagna inlägg” som ingår i det vanliga nyhetsflödet.

Native annonser har dessutom visat sig ha bättre konverteringsgrad och generera fler och bättre leads. Faktum är att det blivit så uppmärksammat att native annonser beräknas omsätta 21 miljarder dollar år 2018. Så varför ska just du använda dig av dem?

Läs mer: Vi på Dagensanalys.se använder oss av Native Annonser för att nå ut bland våra läsare. 

  1. Användarna gillar dem. Det är ett faktum att användare ogillar annonser, de uppfattas som distraherande, missvisande och felaktiga. Användarna befinner sig på nätet för att de vill ha underhållning eller hitta en lösning på ett problem. Genom native annonsering stör du inte de som vill ha underhållning, och du kan samtidigt tillhandahålla en lösning för de som letar efter det.
    De som letar efter en lösning är nämligen inte nödvändigtvis ute efter en ny produkt eller tjänst, i alla fall inte som de vet om. Men om en video om ryggsmärtor integrerat berättar om en lösning så verkar lösningen mer trovärdig än om en annons poppar upp. Att hela videon är producerat av ett företag förtar inte upplevelsen för användare, och det är mer sannolikt att de vill köpa lösningen.
  2. Större engagemang. Användare idag har antingen vant sig vid att mentalt filtrera bort annonser, eller använda en annonsblockerare. Däremot har native annonser visat sig ha 53% högre tittarfrekvens, vilket ger hela 60% högre konvertering.
    Undersökningar har dessutom visat att native annonser genererar upp till 18% högre köpintention samt kan lyfta ett varumärke med över 80%. Givetvis måste användaren förstå vilket call to action som annonsen uppmanar till. Men eftersom annonsen inte uppfattas som störande så accepteras den av användaren.
  3. Annonserna delas vidare. En vanlig annons blir i bästa fall ignorerad, och i värsta fall anmäld som oönskad. En native annons däremot kan mycket väl delas i användarens eget flöde eftersom den är informativ eller intressant. Det finns flera exempel på när native annonser har blivit virala, vilket så klart är ett guldläge för annonsören.

Utöver Facebook finns native annonser på flera andra sociala nätverk, bland annat Snapchat, BuzzFeed och Netflix. Snapchat är definitivt mästaren på native annonser och miljontals användare ser dagligen de annonser som pumpas ut genom Snapchat Discovery. Med deras börsnotering för några veckor sedan kommer sannolikt annonsmarknaden på Snapchat att öka, i synnerhet som antalet användare stadigt ökar.

Lär dig mer: Webinar – allt du behöver veta om Snapchat!

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>