Spotify satsar på fler podcasts för att locka lyssnare till tjänsten

Musikstreamingjätten Spotify ska satsa på Podcasts och lanserar nu tre egna serier på sin plattform, med planer för fler under året. Detta kan visa sig vara smartare än satsningarna på egenproducerad video som ligger i pipe:n.
Läs mer: Nu ska Spotify hjälpa marknadsförarna förstå dem som streamar musik
Att göra videomaterial som musikstreamingprogram verkar inte ha varit Spotifys smartaste drag (enligt TechCrunch) men det kan vara intressantare att lansera spännande podcasts. Man har redan testat detta tidigare och verkar fortsatt tro på idén.
De tre nya serierna är gjorda i samarbete med andra partners utanför Spotify självt. Den första heter “Showstopper” och ska handla om musik i TV-serier, inklusive min egen favorit Stranger Things (för oss som gillar synth och 1980-talshits). Podcasten ska ledas av Naomi Zeichner, som är huvudredaktör för Fader Magazine.
De andra två ska heta “Unpacked” (där man kommer intervjua musikskapare på bland annat musikfestivaler) och “The Chris Lighty Story” som ska handla om producenten med samma namn som främjat många stora hiphopartisters karriärer (som 50 Cent, LL Cool J, Missy Elliott, och Puff Daddy).
En del av satsningen på egentillverkat podcast material kommer från att dessa fått något av ett uppsving på sistone, inte minst i takt med att mängden streamingtjänster har ökat. Spotify måste dessutom också jobba på att utmärka sig bland en växande konkurrens, där tjänster som Pandora och Apple Music börjat knappa in på deras ledning i streamingbranschen.