Sociala-medieapparna på väg att gå om meddelandeapparna – samtidigt som vi nått "Peak-App"

Just nu så är det de sociala-medieapparna som toppar listan över de populäraste apparna på våra mobiler – något som inom de kommande två åren kommer ändras i takt med att meddelandeapparna (som Facebook Messenger) blir populärare. Detta enligt en undersökning, som också konstaterar att vi kan ha passerat “peak-app”.
“Peak-App” innebär att världen kan ha tröttnat på den enorma mängden nya appar som finns tillgängliga för alla mobiler. Istället föredrar man färre appar och förlitar sig allt mer på röstaktiverade digitala assistenter – detta menar analysföretaget Gartner i sin rapport.
Användandet av digitala videoappar har till expempel sjunkit med fyra procentenheter mellan 2015 till 2016, medan kartapparna fallit med tre procentenheter på Gartners index.
Sociala-medieapparnas användande har sjunkit med två procentenheter, medan meddelandeapparna har ökat med tre procentenheter. Shopping- och assistenapparna har ökat med fyra procentenheter var – något som pekar på en ny utveckling, enligt Gartners forskningschef Jessica Ekholm.
“Konsumenterna har alltmer tröttnat på att använda appar: det finns för många av apparna. Några av de undersökningarna vi gör visar att det finns en stabilisering i mängden använda appar”, säger hon i en kommentar till TechCrunch.
Läs mer: Varannan smartphoneanvändare laddar inte hem några appar alls
Om du funderar på att lansera en superapp som ska världen med storm så kan det vara en god idé att faktiskt tänka sig för två eller tre gånger innan…