Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Lista: Sveriges hetaste digitala analytiker 2017

Att tampas med analys i vår allt mer digitala värld är inte lätt. Främst för att det händer så mycket hela tiden och för att analytikerna måste driva processen utan facit. Därför har vi listat hjältar och hjältinnor som med passion, kunskap och hårt arbete för digital analys framåt i Sverige.

Läs också: Här är Sveriges hetaste personer inom social marknadsföring

Nedan finner du Sveriges hetaste digitala analytiker just nu.

Lista i bokstavsordning:


Antoaneta Nikolaeva,
Aftonbladet – Med kompetens i att förstå hur man optimerar för att skapa konvertering i digitala kanaler bidrar hon med utvecklingen. Verktygen hon använder har självklart sin stomme i analys.

Emanuel Andersson,  Burt – Sköter om taggar för hälften av Sveriges sajter listade på KIA-index. Grymt duktig på att förstå hela värdekedjan från taggar till analys och han förstår hur man tar beslut baserat på data och analys. Har man inte koll på taggar kan man inte få fram korrekt data för analysarbetet.

Emma Ekman, Leo Vegas – Med en djup teknisk kompetens och ett starkt driv är Emma en av dem du ska hålla koll på 2017.

Fulton Yancy, Countquest – Fulton är en av branschens pionjärer. Han har under flera år bidragit till att utveckla analys på flera företag i Sverige och utomlands. Han har bland annat haft rollen som expert på giganter som comScore, Nedstat, Omniture och Visual Sciences. När han inte jobbar skriver han om analys på sin blogg webbanalys.se.

Josefina Rickardt, Expressen – Att djupdyka i siffror och hitta insikter är Josefinas passion. Numera gör hon det för en av Sveriges största publicister.

Joni Lindgren, Outfox – Stor affärsförståelse och en otrolig förmåga att omvandla data till insikter samt förankra data-tänk högt och lågt i företag.

Jenny Cahier, Creuna – En riktigt skarp hjärna och mer än god verktygskännedom gör Jenny till en av de bästa analytikerna i branschen.

Maria Duner, Britny. Att implementera analyslösningar, följa upp resultat och optimera processer är Marias vardag. Ännu en ny analysstjärna i Sverige.

Magnus Klockare Rossby, Inizio – Han är hjärnan bakom flera mediemarknadens analysprodukter. Där digitala transaktions- och beteendedata möter surveystatistik, där utövar Magnus sin svartkonst. Han inte bara använder analysverktyg, han konstruerar dem.

Peter Mackhe, KIA-index – Efter några år i researchbranschen landade han på Bonnier där han myntade begreppet – beslut baserat på analys. Nu i rollen som ansvarig för KIA-index fortsätter han att tampas med utmaningar inom området.

Hall of Fame:

Andreas Quensel, Expressen – Att göra analys till en integrerad del av verksamheten är ingen lätt uppgift. Andreas lyckades med detta på Expressen som idag andas analys igenom hela verksamheten.

Fredrik Wass
, Sveriges Tidskrifter – Han har bevakat den digitala utvecklingen inom medievärlden i nära femton år med uppdrag för alltifrån SR och Svenska Dagbladet till Internetworld och Veckans Affärer.

Fredrik Arnarp, Countquest – När Fredrik började sin karriär inom webbanalys myntades begreppet in i en liten lokal i Gamla Stan. Från tanke till verkstad har Fredrik byggt upp ett framgångsrikt företag som är ett av Sveriges ledande.

Jonas Linner, Mediekompaniet – Strategisk och samtidigt pragmatisk med fokus på affärerna.

Lars Johansson & Christofer Luthman, Outfox – Radarparet som blev experter på Google Analytics och aktivt bidrar till utvecklingen av digital analys i Sverige.

Martin Hehrne, Facebook – På Facebook fortsätter Martin att driva sin analytics framåt. Han är en av branschens skarpaste med en grym förmåga att blicka framåt och se vad som kommer runt hörnet.

Tobias Eidem, i eget bolag – Djup förståelse om utmaningarna med att mäta den nya mediescenen. Tidigare ansvarig för KIA-index där han drev igenom flera av dagens mätstandarder.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

4 Kommentarer

Basim Barelias borde vara med.

Svara

Second that

Och Erik Öhlen

Svara

Har haft en ”sabbatical” från skrivandet på Webbanalys.se, kommer igång innan Q1 är över.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>