Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Heta trender inom sociala medier

Sociala medier blir en allt mer central del för all kommunikation. Men det är viktigt att ha koll på vad som fungerar bäst och vilka trender som är på gång, så att man kan planera och organisera sin närvaro i sociala medier på bästa sätt.

Här kommer mina tips på vad ni bör ha koll på 2017:

#1. Live Video är den absolut hetaste trenden på Facebook

Facebook prioriterar Live Video i deras algoritmer just nu – säger själva att 80 procent av allt i det sociala nätverket kommer att vara video 2020, de styr just nu utvecklingen åt det hållet. Så om du vill få en organisk räckvidd på din Facebook-sida skall du satsa på live-video just nu.

Facebook vill få igång användandet för att skapa ännu fler möjligheter att annonsera i det sociala nätverket. Denna utveckling skapar ett nytt beteende där man konsumerar allt mer video i alla sociala kanaler.

Även om man tittar på statistik från 2016 kan man se att 14 procent av marknadsförare i USA experimenterade med video i fjol, enligt Social Media Examinator, och 43 procent planerar att arbeta med live-video i år, enligt ny undersökning data från Wyzowl.

Periscope och Facebook Live är bland de mest populära – statistiken bevisar det. I sin återblick på 2016 konstaterade Periscope att användarna tittade på 110 år av live-video varje dag via deras app och under nyårsafton nådde Facebook nya rekord runt om i världen. Även Instagram och Twitter lanserade versioner av live-video streaming under november och december 2016.

I år gäller det att hänga med i de senaste trenderna för att få full effekt av sina livesändningar, Facebook lanserade sin 360-video som kan vara värd att prova om man har produkter och tjänster som passar formatet.

#2 Appar för meddelanden kommer att bli allt mer viktiga

Om man bara tar meddelandeappar som Facebook Messenger, WhatsApp, och WeChat som alternativ till traditionella textmeddelanden – dessa används av 4 miljarder användare världen över, och det finns en enorm möjlighet att använda dessa som marknadsföringskanaler.

Företag i USA som exempelvis Hyatt använder idag Facebook Messenger för sin 24-timmars kundservice, där gästerna kan göra sina reservationer, ställa frågor och få rekommendationer för sina resor.

Apparna är ett nytt fönster och en ny möjlighet att skapa nya spännande kommunikationslösningar.

#3 E-handeln flyttar in i sociala medier

Facebook, Instagram, Twitter och Pinterest erbjuder möjligheter för användare att kunna köpa produkter från direkt i deras flöde och Snapchat började testade att lansera olika funktioner för e-handel under våren 2016.

Många länder som har gjort en ”leapfrog” – det vill säga hopp över ett teknikskifte – och hoppat över internet via dator och gått direkt till internet via mobilen har många gånger en komplett e-handelslösning via sociala medier i mobilen.

Denna utveckling kommer troligtvis att smitta av sig på övriga världen där man har en renodlad mobillösning via sociala medier för sin e-handel.

#4 Virtual reality kommer att bli en naturlig del i sociala medier

Facebook har köpt oculus rift av en anledning, de förstår att video med virtual reality kommer att vara nästa stora grej. Mark Zuckerberg förutspår att VR-glasögonen kommer att ersätta iPad-enheterna. Man kommer att välja att se på video och spela via VR inom en snar framtid.

Givetvis kommer även sociala medier flytta in i VR med nya coola funktioner där man kan träffa sina kompisar i en VR-värld, antigen tillsammans eller att man kommer på besök hos varandra trots att man är i olika delar av världen.

I år kommer video streaming står för nästan 75 procent av all internettrafik. Eftersom användarna vill ha mer videoinnehåll bör företag experimentera med olika format – inklusive VR – för att se hur man kan nå sina målgrupper på bästa sätt.

#5 Kriget mellan Snapchat och Instagram kommer att intensifieras

Instagram introducerade Stories under augusti 2016. Efter bara två månader hade Instagram Stories över 100 miljoner dagliga aktiva tittare – detta representerar två tredjedelar av Snapchats totala användarbas.

Kriget mellan Snapchat till Instagram Stories (foton och videoklipp som försvinner efter 24 timmar) kommer att intensifieras. Snapchat är i framkant med utvecklingen, men Instagram vinner med sin stora användarbas (dessutom är Instagram grymt snabba på att kopiera Snapchat)

Med 600 miljoner användare, erbjuder Instagram en klart större publik än Snapchat som har 150 miljoner användare. Facebook äger dessutom Instagram och kan fylla annonsörernas mål genom att kombinera de två sociala medieplattformarna Facebook och Instagram genom smarta analyser och insikter, vilket innebär att Instagram är en intressant plattform för kampanjer och marknadsföring.

Dessutom kan Instagrams användare publicera foton och videoklipp i sin profil och spara dem, så att man lättare kan dela sitt innehåll med sina vänner.

Trots sin snabba tillväxt och den stora volym av innehåll som delas via Snapchat, erbjuder de inte samma möjlighet för mätning och analys av sina insatser. Därför kommer troligtvis Instagram att vinna kampen mot Snapchat.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>