psykisk hälsa jobb i hawaii viagra sverige prisvärd privat sjukförsäkring
ABS Wheels

5 heta tips till alla e-handlare från ABS Wheels

Alla produkter och tjänster måste möta människors nya digitala beteende. Traditonella branscher som fälgar och däck till bilar likaså. Här delar ABS Wheels (som hamnar högst upp på google om man söker efter fälgar) med sig av sina framgångstips. Alla e-handlare – läs denna intervju om ni vill optimera er affär.

Hej Johan, kul att få en pratstund med dig. Ni jobbar med däck och fälgar på nätet, hur gör ni för att sälja exklusiva produkter till bilar på nätet och hur ser andelen av er försäljning ut?

Vi jobbar väldigt mycket med att anpassa hemsidan för kunden/besökaren. Genom att använda verktyget Hotjar så kan vi se vad som görs på hemsidan, verktyget mäter bland annat var besökarna klickar och hur de kommer in på sajten.

Vi brukar även ringa nya kunder för att se hur de hittat till oss och vad som gjorde att de valt just oss. Utifrån våra mätningar så kan vi säga att kunderna fortfarande föredrar att komma in till en fysisk butik för att ”titta och känna” på produkterna. Uppskattningsvis så skulle vi kunna säga att fördelningen är 50/50 på nätkunder och besökskunder.

Jag har själv tagit en hel del onlinekurser på Udemy som visar hur man kan konvertera sidan på bästa sett. Detta har i sin tur lett till fler affärer och mindre ”bounce rate” vilket i sin tur gett oss en liten fördel hos sökjättarna.

Däck och fälgar är ett sätt att ”pimpa” sin bil. Är det inte något som man vill komma in och titta på eller är det så att man föredrar att köpa på nätet?

Vi har löst problemet för de som vill komma och titta direkt i butiken genom att använda Google360. För dom som vill se våra fälgar på sin bil så har vi utvecklat en fälgprovare som visar fälgarna direkt på bilen. Den är jätteenkel att använda och fungerar så här:

1. Kunden laddar upp sin bil.
2. Kunden väljer fälgar.
3. Verktyget visar en uppskattning på hur det kan se ut.

Man kan testa den här falgprovare.se
Google360 kan man se här

Söker man på fälgar på Google hamnar ni högst upp. Hur har ni lyckats med det?

Det som gjort att vi syns etta på fälgar lär väl vara att Google förstått att ABS Wheels är Kungarna av fälg. Skämt åsido, vi tror mycket på Google och anpassar sidan väldigt mycket utefter deras rekommendationer. Vilket enligt mina teorier lett till att sökjättarna prioriterat vår sajt på just ordet fälgar. Sen har vi jobbat mycket med att få kunden att stanna kvar på sidan genom att visa dem bästsäljande produkterna först. Vi har även gått från en site speed på 64 poäng till underbara 88 poäng.

Fler e-handlare bör se över sin sajt på https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Framtiden ligger på säkra och snabba sajter!

Hur har ni gjort för att komma från ingenstans till att bli den ledande aktören på nätet när det gäller fälgar och däck?

Vi kämpar väldigt mycket, jag skulle nog kunna säga att vi som jobbar med marknadsföringen arbetar dygnet runt. Vi uppdaterar sociala medier, övervakar sajten och ser till att sprida nyttig och bra information.

ABS Wheels har även lagt en större satsning på Google Adwords som gynnat oss enormt mycket. Här tog vi in en extern partner som hjälpte oss att konvertera annonserna bättre.

Vi har även större fördelar när det gäller just fälgar då vi äger varumärket ABS Wheels som många söker efter. Vi har nyligen tagit hem agenturen för populära fälgmärken som Zito Wheels och Radi8.

Det som skiljer ABS Wheels från sina konkurrenter är just det stora och breda utbudet på fälgar, vi erbjuder i stort sett alla varumärken som går att hitta. Vi lagerhåller också 90 procent och kan därför frakta iväg fälgarna snabbare än de flesta.

Kan ni ge fem snabba tips till alla e-handlare om hur man lyckas!

Våra fem tips till e-handlare är följande:

1. Jobba med sidans innehåll och välj rätt färger ( inte för mycket färger). Många gör enkla och dumma misstag som att använda mörka färger på köpknappar. Undvik konstiga bakgrunder som får besökaren att fokusera på annat.

2. Mobilanpassa din hemsida! Superviktigt! Är du e-handlare bör du även gå över till https – detta ger en fördel hos sökmotorerna. (Jag tror personligen att https kommer att bli viktigare längre fram).

3. Använd bra bilder! Också superviktigt, vi hade det här problemet i början på 2015 när våra leverantörer skickade halvkassa bilder på pixlade fälgar. Vi märkte att så fort vi bytte till högupplösta bilder så fick vi in fler ordrar.

4. Var ute mycket på sociala medier och dela med dig av tips och tricks, vi hänger exempelvis ut häftiga bilar med snygga fälgar.

5. Bredda utbudet! Kan du få in fler varumärken så tycker vi att du ska göra det. Håll det dock cleant!

Tack för intervjun Peter!

Johan Marknadschef på ABS Wheels
abswheels.se

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>