Så här optimerar du din digitala närvaro för röststyrda sökningar

Enligt sökjätten Google är det hela 20 procent som söker med hjälp av röstfunktionen dvs de skriver inte in sökfrågan utan istället talar in den. Fast siffran är nog ännu högre om man inkluderar alla apparater som har röststyrda sökningar.

Det finns ju inte bara Google som har en funktion för röstsökning. Även Apples Siri, Amazon Echo (Alexa) och Cortana. Sen har ju Google sin egna Google Home också. Dessa fungerar endast med röststyrning och då röstsökning.

Röststyrda sökningar är ännu inte helt optimerade för svenskt tal. Allt fungerar bättre på engelska. Men i år kanske utvecklarna för tummen ur för att även inkludera fler språk.

Exempel på röststyrd sökning är ”vilken är bästa pizzan i Stockholm?”. För att bli högt rankad och komma med i träffbilden behöver du addera meningar som ”bästa pizzan i Stockholm” på dina sidor.

Ett annat sätt att komma med i resultaten är att skapa en Fråga-Svar-sektion som är skriven så som man skulle fråga med sin röst till skillnad på hur man skulle skriva.

Ytterligare tips är att se över så att adressen är korrekt och tydlig. För när konsumenter söker ”nära mig” så måste träffen vara relevant. Gå till sidan Google My Business från Google och följ instruktionerna där.

Ovan är två exempel på hur du kan förbättra dina sidor så att de blir sökbara för röststyrda sökningar. Här är fler tips som är användbara.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>