psykisk hälsa jobb i hawaii viagra sverige prisvärd privat sjukförsäkring
om-vuxna-inte-kan-lita-pa-att-upptacka-falska-nyheter-hur-kan-vi-da-forvanta-oss-att-barn-inte-luras

Om vuxna inte kan upptäcka falska nyheter, hur kan vi då förvänta oss att våra barn inte luras?

Jennifer Coogan, redaktör och chefredaktör för utbildnings start-up-företaget Newsela, tror barn behöver en mellanhand för att visa dem vägen till sanna nyheter.

”Deras liv är 100% digitala” kommenterar Coogan till Business Insider. ”Ärligt talat, det är mycket enklare i den digitala världen att skapa falska nyheter”

Newselas primära fokus är att hjälpa barnen öka sin läsförmåga genom nyhetsartiklar, men under månaderna sedan presidentvalet har företaget har fått en mer medborgerlig roll. Med sin användarbas på mer än en miljon amerikanska lärare – som utgör ungefär 75 procent av amerikanska  skolor – vill de lära eleverna att bli ansvarskännande konsumenter av nyheter.

Detta är en stor utmaning, eftersom det inte går någon brist på falska nyheter på internet. En uppskattning tyder på att det finns massor av stora falska nyhetssidor, vars sociala medier följare fortsätter att stiga till miljontals följare. Vissa är avsiktligt satiriska, men många gör anspråk på att leverera reella nyheter utan tecken på att de är falska.

För att hjälpa barn skilja fakta från fiktion, samarbetar Newsela med den amerikanska Press Institute sedan oktober 2016. Nu när barnen läser en artikel på sin elektronisk device, de uppmanas att ställa frågor om själva artikeln – Var kommer fakta ifrån? Finns det en felaktigheter? Är det som saknas?

”Det kommer att vara som en mini-forskningsprojekt för eleven” kommenterar Coogan.

”Det är en bra övning att alltid ifrågasätta källan till informationen”, säger hon.

Historiskt har föräldrar hjälpt sina barn urskilja vad som är verkligt och falskt. Men Coogan hävdar att det finns en grundläggande skiljelinje som finns i hur föräldrar och barn konsumerar sina nyheter idag. Föräldrar växte upp med välrenommerade, papperstidningar med källor vid en tidpunkt då i princip ingen gav ut falska nyheter då det var en komplicerad process.

Dagens unga läsare är digitala, vilket innebär att deras nyhetskällor också är det.

”Jag tror det idag åligger skolan och läraren att lära barnen bli sanningsgranskande läsare av nyheter, kanske är det dags för en ny standard för barnen för att lära sig att tolka och värdera nyheter”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>