Netflix satsar allt mer pengar på sitt innehåll

Streamingjätten Netflix jobbar hårt på att något av en kvalitetskanal, och lägger numera så stora pengar på sitt innehåll att man enligt en ny rapport ligget på nivåer jämförbara med premiumtjänster. Detta ska ses i kontrast till Amazon, vars SVoD-plattform nyss kommit till Sverige.
Båda SVoD-tjänsterna (Streaming Video on Demand) har på sistone ökat sina investeringar under den senaste tiden.
Men rapporten från analysföretaget Ampere Analysis visar att Netflix nu försöker satsa på en ny strategi och profilerar sig själva som mer av en kvalitetstjänst, genom dyrare licenser och egenproducerat material av hög kvalitet. Man satsar nu lika pengar på sin plattform som traditionella jättar likt Sky, ITV eller NBC.
Rapporten från Ampere Analysis har några punkter som är intressanta att lyfta fram utöver detta. Man räknar med att Netflix utgifter kommer öka under 2017, till 6 miljarder dollar (53 miljarder kronor), och deras satsning på egentillverkat innehåll innebär att man år 2021 kommer passera sitt mål på 50/50 i förhållande till licenser.
Läs mer: Nu kommer Netflix stora konkurrent till Sverige
Amazon, däremot, lägger “bara” hälften av vad Netflix (2,7 miljarder dollar mot Netflix 4,7 miljarder dollar) satsar på innehåll – något som visar att man satsar på en annan strategi. Det blir intressant att se hur det går för båda den närmaste framtiden, med tanke på att man satsar på olika nischer.
E-handelsjätten beskrivs också ha använda sin e-handelsplattform till att bli mer av en tjänst som erbjuder videoinnehåll som vilken vara som helst, istället för Netflix som vill bli en ny kanal.