Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Mediebyråer har svårt att engagera ”generation Z”

Generation Z – de mellan 16 och 19 år – är svårare att engagera än någon annan åldersgrupp, enligt forskning från analysföretaget Kantar Millward Brown. Det verkar som om marknadsförarna kan räkna med en ny utmaning i framtiden.

Den globala studien AdReaction har kollat på hur konsumenter tittar på reklam, och funnit att de i ”gen Z” har minst tålamod av alla när det kommer till reklam. Det är exempelvis tre sekunder snabbare på att skippa reklam än de i ”generation X”, alltså de mellan 35-49 år.

”Marknadsförare  måste ta denna grupp av unga vuxna på högsta allvar”, säger Jane Ostler från Kantar Millward Brown UK, ”de har markant annorlunda preferenser och beteende jämfört med tidigare generationer”.

Läs mer: Dags att rikta in sig på ”Generation Z” under 2017

Bättre och tydliga strategier för inkorporering av nya innovationer måste skapas av varumärken och annonsörer för att nå ut till denna grupp ”som i rask takt håller på att bli normen”, menar Ostler.

Bartosz Podniesinski

Skribent, skolad humanist, nörd

Dagensanalys.se

En vetgirig humanist, intresserad av identitetsskapande i vår digitaliserade samtid. Dessutom en tvättäkta figurspelspelnörd!

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>