google_search_focus2

Lista: Här är Sveriges dyraste sökord på Google

Tillsammans med Semrush har Topdog tagit fram de dyraste nyckelorden på Google så du enkelt kan jämföra orden i din bransch och se vilka som är dyrast.

sokord_

Kommentarer från Christian Rudolf på Topdog:

  • Det är inte förvånande att ord relaterat till lån är dyrt. Lånesegmentet är känt för dess konkurrens då värdet på en användare inom lån, över tiden, är mycket högt. Ni kan själva se Lendos vinst här, för att få värdet av en låntagare bekräftat. I Sverige är det inte heller möjligt att köpa Adwords om du är ett spelbolag och om så vore fallet, skulle spelrelaterade ord dominera hela listan. Vore det möjligt att köpa ett ord som “casino” i Sverige skulle det kosta 6-800 SEK per klick.
  • Fintech är glödhett och det avspeglas i priserna och mängden finansord. En kund där är helt enkelt över tiden värd mkt pengar.
  • Det finns väldigt få produktord för e-handel. Det beror på att marginalerna är lövtunna.
  • Det som förvånade mig är att ord relaterade till begravning är såpass dyra. Dock i efterhand förstår man det. Det är en sällanköpsprodukt som har högt värde. Det är svårt att bygga en långsiktig relation med köparna, i segmentet begravning, så man måste finnas där när de bestämmer sig.
  • Med något undantag är listan ganska fri från B2B ord. Den slutsatsen jag drar av det är att många B2B branscher ännu inte kommit så långt. Ta en B2B produkt som rekrytering, där det det kan kosta 50-100.000 SEK att rekrytera en person. Säg att man har 25-30% säljkostnad, att då lägga 10 av denna säljkostnaden för att få kontakt med en potentiell köpare, genom Adwords, är inte orimligt(resten av säljkostnaden står säljavdelning och branding för). 5-10000 SEK köper ganska många klicks i det segmentet. Tänker ni efter, finns det många segment inom B2B som har ordervärden långt över 100000 SEK.

Källa:
Datan kommer från Semrush och är insamlad under sommaren.

Annika Basun

Skribent

Dagensanalys.se

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>