Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Är du fantastiskt bra på digital marknadsföring och analys?

Vi skapar möjlighet för ICA Sverige att fatta bättre och faktabaserade beslut, baserat på insikter om konsumenter, kunder och kampanjer – i både digitala och analoga kanaler. Nu söker vi en driven digital analytiker som kan ta fram beslutsunderlag och analyser samt vara med och utveckla ICAs digitala plattformar, bland annat ICA.se – en av Sveriges mest besökta sajter

Arbetsuppgifter

Som Digital analytiker kommer ditt arbete till stor del baseras på analysförfrågningar och utvecklingsbehov ifrån olika delar av organisationen men även ske inom ramen för olika utvecklingsprojekt som drivs av ICA. Du kommer att få möjlighet att arbeta på bredden med olika verktyg och inom olika områden så som webbanalys, konverteringsoptimering, sökmotoroptimering och affärsutveckling. Du kommer både att genomföra analyser och utveckling på egen hand och i samspel med våra digitala byråer.

Din profil

För att lyckas i den här tjänsten är det viktigt att du är driven, strukturerad och har ett sinne för planering eftersom du till stor del själv prioriterar bland arbetsuppgifterna och arbetar självständigt med dessa. Du ska förstå ICAs möjligheter inom den digitala världen och vara van att arbeta brett inom olika områden. Det är självklart även viktigt att du är en van analytiker och har lätt att presentera dina slutsatser i tal och skrift. Eftersom vi är i uppstarten med att byta ut systemplattformen för arbete med marknadsföring på ICA så får du möjlighet att delta och påverka i en spännande resa med många nya möjligheter

Vi söker dig som:

  • Kan ansvara för att löpande analysera, utvärdera och A/B-testa våra sajter och appar samt föreslå förbättringar
  • Kan skapa dig en helhetsförståelse kring användarna och användningen genom att addera trafikdata med A/B-tester och användbarhetstester
  • Har en vana att arbeta tillsammans med grupper med olika kompetenser för att utveckla och förbättra digitala produkter
  • Har arbetat med att leverera datadrivna beslutsunderlag för förbättring av användarupplevelser, trafik- och konverteringsdrivande kommunikation och affärsutveckling. Det är viktigt att du kommer själv med lösningsförslag och testbara hypoteser
  • Har erfarenhet av att löpande ta fram, underhålla och populera dashboards och rapporter som tydligt visar utveckling och utfall för de digitala kanalerna, samt att ge slutsatser och rekommendationer kopplat till dessa
  • Är duktig på att planera och strukturera ditt arbete samt har möjligheten att driva flera frågor samtidigt. Du är samtidigt kreativ, nyfiken och kan se affärsnyttan med de frågor som drivs
  • Har en vana i att presentera dina slutaser i tal och skrift samt fungera som bollplank inom digitala frågeställningar
  • Meriterande är att du har erfarenhet av BI-verktyg (Qlik, Tableau etc.), har mycket goda kunskaper i Microsoft Excel samt har förmåga att tillämpa regular expressions och SQL

Utbildning och erfarenheter:

  • 2-5 års arbetslivserfarenhet
  • Erfarenhet av tillämpat analysarbete i exempelvis Google Analytics
  • Erfarenhet av konverteringsoptimering ,A/B-testning och heatmap-analys
  • Erfarenhet av tagghantering i exempelvis Google Tag Manager
  • Har intresse och bred kunskap inom allt som rör digital affärsutveckling, inklusive webbanalys, SEO, sociala medier och e-postmarknadsföring
  • Har erfarenhet av analys och en god förmåga att visualisera och presentera data
  • Flytande i svenska och engelska

Företagsbeskrivning:

ICA Gruppen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med verksamhet inom mat och måltider, bank, apotek, specialvaror och fastigheter. ICAs värderingar grundar sig på enkelhet, engagemang och entreprenörskap. Balansen mellan individens drivkraft och kraften i det gemensamma är en del av vår framgång. Har du vilja och egna idéer finns en mängd möjligheter att lyckas hos oss.

ICA värnar om goda arbetsmiljöförhållanden för våra medarbetare. Vi har som målsättning att ha totalt rökfria arbetsplatser. Vi tillämpar drogtestning i samband med rekryteringsförfarandet.

ICA ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar därför efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.

Tillträdesdag: Enligt överenskommelse

Placeringsort: Solna

Typ av anställning: Tillsvidareanställning

Kontaktperson: Sofie Perslow, Chef Kampanjinsikt, sofie.perslow@ica.se

Skicka in din ansökan här

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>