Keymetrics

2017 kommer allt fler blockera reklam i mobilen

I år kommer kommer allt fler att installera en reklamblockerare i sin smartphone, annonsörer måste hitta andra sätt än trubbiga bannerannonser för att nå fram.
Framförallt är det svårt att nå fram till tech-intresserade, yngre, män och storstadsbor då dessa blockerar reklam i större utsträckning.
Om du vill nå fram till yngre män i storstad via bannerannonser, ja då har du problem då 2 av 3 i denna målgrupp blockerar annonser på sin dator och snart även på mobilen.
Bannerannonser på datorerna har nått sin peak och investeringarna backar under 2017, istället läggs allt mer reklampengar på mobil, video och sociala medier. Var tredje person som surfar på nätet har en reklamblockerare installerad på sin dator idag.
Men än så länge har inte räckvidden av annonser påverkats i samma utsträckning då vi har flera skärmar, en jobbdator, en privat dator, en surfplatta, en eller fler smartphones och man har inte installerat en reklamblockerare på varje enhet än.
Men om även mobilen kommer att misshandlas med irrelevanta annonser som helt tar över, kommer allt fler att installera en reklamblockerare på sin mobil och andra enheter. Det är inte så att man ogillar annonser helt och hållet, man gillar relevant information som passar in i kontexten. Då fyller annonserna ett bra värde för användarna.
När man nedlusas av dålig retargeting och förföljs av saker som man redan har köpt i alla mediekanaler via RTB och programmatic spås nedladdningen av AdBlock ned på alla enheter, framförallt mobilen där man lägger mest tid på nätet idag.
När allt mer av annonsering går över till just programmatic kommer det bli allt mer viktigt att ställa in verktygen så att man ger användarna en bra annonsupplevelse, annars kommer man i förlängningen inte kunna nå sina användare med kampanjer och budskap då de har blockerat alla annonser på nätet.
Se bara på dessa grafer från Global Web Index, de talar tyvärr sitt klara språk.
Mobile adblock
Mobile Adblock future
 
 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce rate
Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt