Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

2017 blir träningen digital – 5 heta träningstrender

Glöm maskiner när du skall träna 2017 – nu ska gymmen utnyttjas med öppna ytor, fria vikter och innovativ träning.

”Allt fler väljer att träna med den egna kroppen i fokus. Träningsappar, konceptpass och styrka är de hetaste träningstrenderna”

I en tid då vi tränar allt mer sätter företagen gärna tänderna i en otroligt lönsam bransch som växer och frodas. Under 2017 är det den klassiska kroppsträningen som gäller. Halmstadsföretaget Eleiko som tillverkar tyngdlyftningsutrustning, rider på trendens våg.

”Vad som har skett under senare år är att trenderna har gått åt vårt håll, snarare än att vi har förändrat oss. Det har varit en positiv utveckling för oss, styrketräning har verkligen tagit mark. Nu är det helt nya målgrupper som tränar: tjejer, äldre och ungdomar”, säger Eleikos vd Erik Blomberg.

5 heta träningstrender 2017:

1. Teknikbaserad träning – teknikprylar som bidrar till en roligare träning och gör det lättare att mäta dina resultat. Det kan till exempel vara appar eller träningsband.

2. Kroppsträning – det har blivit populärt att återigen bara träna med kroppen som tyngd.

3. HIT – högintensiv träning under kort tid med korta vilopauser som ger snabba resultat.

4. PT – allt fler vill ha en personlig tränare (PT).

5. Styrketräning – fria vikter är styrketräningens melodi.

Den klassiska gruppträningen går riktigt bra, ett exempel på det är den nyzeeländska träningsjätten Les Mills som idag finns på 15.000 gym i 80 länder. Företagsidén är försäljning av varumärkesskyddade träningsprogram. Snart firar Les Mills mest kända pass Bodypump 20 år, en favorit som fortfarande är i topp i konceptutbudet. Dock är det HIT, högintensiv träning, som är trendigast 2017, strax efter Crossfit. HIT ligger i tiden, vi vill träna mycket och ofta, men det får inte ta för mycket tid av vår vardag, säger Lena Holmberg.

”Du vet vad du får, det är en bra kvalitetssäkring och ett brett basutbud helt enkelt”, säger Lena Holmberg, marknadschef på Les Mills i Norden som tror att företagets popularitet kommer fortsätta öka tillsammans med nya globala träningsvanor.

Eleiko som startades redan 1957 har gjorde en udda omställning: från att tillverka våffeljärn började företaget 1963 att tillverka skivstänger. Idag är det familjeägda företaget världsledande inom tyngdlyftningsredskap och finns representerade i 180 länder.

”Jag tror att det kommer fortsatt finnas ett ökat intresse för styrketräning och funktionell styrketräning” säger Erik Blomberg som även tror att idrottsinspirerad träning, uteträning och träningsresor kommer bli ännu mer populärt 2017.

Sist men inte minst är tekniken fortsatt en viktig del av träningstrenderna in i 2017. Allt som gör vår träning roligare och mer interaktiv är på framåtmarsch. Startup-företaget OneWin hakar på, med sin app där användare kan utmana varandra i idrottsliga prestationer.

”Vi ville skilja oss från andra träningsappar, när vi valt att fokusera på det sociala och roliga med träning och det surr som uppkommer man använder sig av utmaningar. Fördelen är att du kan utmana någon utan geografiska gränser, det finns inga begränsningar” säger Håkan Marcusson, en av grundarna och vd för OneWin.

Teknisk utveckling och effektiv träning fångar allt fler träningssugna kunder, inte minst när alla nyårslöften ska infrias. För företag som Les Mills, Eleiko och OneWin väntar lönsamma år framöver.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>