fra%cc%8an-vit-jul-kampanjfilm

Vit Jul i i 360 grader

360- tekniken hjälper oss att se julfirandet genom barnets ögon och bokstavligen kliva in i upplevelsen. Ett av många exempel där tekniken hjälper oss att förstå och känna.

Vit jul lanserar årets kampanjfilm i 360 grader. I filmen får tittaren följa ett julfirande från 1982 som till en början ser fridfullt ut, men det är något som inte står rätt till. Filmen heter ”För varje glas försvann jag lite mer” och visar hur barn och unga påverkas av vuxnas drickande under julen. Syftet med kampanjen är att sätta just barn och unga i fokus under julfirandet.

– För många barn är julen en tid då vuxna blir annorlunda och ibland obehagliga: de pratar högre, kramas hårdare och luktar konstigt. Vi hoppas att den här filmen och hela Vit jul-kampanjen ska inspirera till nya jultraditioner, där barnens förväntan och glädje får stå i centrum, säger Lisa Greve, kampanjledare för Vit jul.

Filmen är upplagd så att tittaren själv befinner sig hemma hos huvudpersonen som guidar och beskriver känslorna kring en jul förstörd av alkohol. Filmen är filmad med en 360-kamera så att tittaren själv kan styra fokus för filmen.

– Vi jobbar ofta med att förmedla, och dramatisera, människors berättelser. Att kliva in i 360-tekniken gör att vi kan låta tittaren bokstavligen kliva in i upplevelsen. Det blir särskilt effektivt när man behandlar saker som sker strax under ytan, säger Petter Törnqvist, Art Director på ReformAct.

360-tekniken har funnits ett tag, men det är först nu som det är möjligt att sprida filmen brett eftersom både Facebook och YouTube stödjer formatet. Kampanjen kommer även synas på utomhustavlor under december. Bakom Vit jul står dessutom ett tiotal ambassadörer, däribland folkhälsominister Gabriel Wikström, bloggaren Clara ”UnderbaraClara” Lidström och egenföretagaren och tidigare hockeyproffset Börje Salming.

Filmen är framtagen av kampanjbyrån ReformAct tillsammans med ABLE film, regissören Andreas Tibblin. I år är tionde året som kampanjen Vit jul genomförs, och engagemanget bara ökar, följ utvecklingen på www.vitjul.se

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>