JBL testar nytt mobilformat för sina hörlurar

Keymobile har lanserat ett nytt annonsformat som ska ge maximal impact utan att vara för påträngande. Idén är att ge de yngre en interaktiv annons att lattja med.

Keymobile har lanserat en interaktiv videoannons.Genom formatet ges användaren möjlighet att aktivt interagera med videoannonsen, vilket ska då alltså öka värdet på exponeringen för annonsören.

”Eftersom vi regelbundet genomför undersökningar för att ta reda på hur olika målgrupper ser på mobilannonsering vet vi att unga i högre utsträckning uppskattar kreativa och framförallt relevanta annonser. Det känns därför extra kul att JBL, som har den huvudmålgruppen, är först ut och testar”, säger Johan Näslund, VD på Keymobile.

”I ett tidigt skede började vi diskutera med Keymobile eftersom de representerar miljöer för att nå vår huvudmålgrupp. Vi visste att vi hade en väldigt engagerande reklamfilm och ville gärna maximera effekten av den på ett kreativt sätt. Eftersom vår unga målgrupp är driven av att upptäcka nya saker, så kände vi att ett engagerande och interaktivt format var en perfekt matchning som en del av hela vår julkampanj” säger Dorte Kraft, Marketing Manager på Harman.

”Givet den unga målgruppen, och primärt manliga målgruppen, som vi ville nå i julkampanjen, så kände vi verkligen att interaktion med människor var viktigt. Dessutom, ju yngre målgrupp desto svårare att engagera genom traditionella annonsformat, även online. Genom Keymobile kunde vi testa deras nya format, där den som ser reklamen kan interagera med vårt budskap genom hela filmen. Premissen var relativt enkelt, nå räckvidden som vi hade satt som mål men samtidigt uppnå engagemang för produkten och varumärket”, säger Carl-Mikael Messa, Online Video and Broadcast Specialist på IUM.

Du kan själv testa formatet här (du måste använda din mobil):
http://k3y.mobi/demo/interactive-video/

Lämna kommentarer nedan om vad du tycker om annonsformatet.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>