charlotte-wark

Internetbanken fyller 20 år – det här kan vi vänta oss av morgondagens bank

I december 1996 lanserades de första internetbankerna i Norden. Under 20 år har mycket hänt och bankärenden har tagit steget från datorn till mobilen. Men vad kan vi vänta oss av morgondagens bank? Tieto uppmärksammar 20-årsjubileet av internetbanken genom att analysera vilka tekniker och trender som kommer att påverka morgondagens bank.

I december 1996 lanserades de första internetbankerna i Sverige. Den 2 december 1996 öppnade SEB sin internetbank och strax därefter följde fler banker. Sedan dess har flera nya tjänster lanserats vilket gjort banktjänsterna online enklare och mer tillgängliga. 2012 lanserades Swish, vilket möjliggjordes av att BankID lanserats för mobilen 2010.

Det är bara några exempel på tjänster som har förändrat sättet konsumenter interagerar med varandra och sina banker. Med flera tekniska lösningar runt hörnet och kommande regleringar på EU-nivå är det många som frågar sig vad morgondagens bank har att erbjuda och vad det innebär för bankbranschen och deras viktigaste tillgång – kunderna.

Tieto levererar IT-lösningar för många av Nordens största banker och affärsområdet för bank och finans är ett av företagets största och snabbast växande. Charlotta Wark, chef för digitala betalningslösningar på Tieto, menar att morgondagens bank helt kommer att förändras i takt med digitaliseringen.

– Bankerna står inför flera stora utmaningar. Kundernas förtroende för de svenska bankerna är det lägsta på 20 år. Samtidigt som kundernas användningsmönster förändras i takt med digitaliseringen väntar nya regleringar på EU-nivå. Allt sammantaget ställer nya krav på morgondagens bank, säger Charlotta Wark.

Under 2018 träder en ny EU-reglering för betaltjänster (PSD2) i kraft som tvingar banker att öppna upp sina system för andra aktörer. I Finland har det bankägda företaget Automatia lanserat Siirto, en mobil betaltjänst som också är PSD2-kompatibel, vilket gör att fler aktörer kan utveckla nya betaltjänster på en befintlig plattform.

– När bankkunders information görs tillgängliga genom nya regleringarna skapas möjligheter för små och snabba aktörer att etablera nya tjänster. Bankerna måste anpassa sig och börja samarbeta med andra aktörer inom det finansiella ekosystemet för att vara fortsatt relevant för sina kunder även i framtiden, säger Charlotta Wark.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>