Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Hitta den perfekta arbetsgivaren med Careereye

I maj lanserades Careereye, den optimala platsen där arbetsgivare och potentiella nya medarbetare kan mötas, allt baserat på medarbetarupplevelser och data. Det hela liknar till stor del TripAdvisor, men för företag. Tjänsten ger arbetstagare en möjlighet att betygsätta sin arbetsplats och arbetsgivare en möjlighet att marknadsföra sig och bemöta eventuell kritik. Framför allt får arbetssökande en möjlighet att få reda på mer om ett företag än vad som står på hemsidan. Tjänsten är i grunden mycket enkel, men oerhört effektiv!

Du har säkert använt dig av sajter som TripAdvisor och liknande för att både läsa och lämna omdömen om olika företeelser såsom resebolag och hotell. Du kanske har använt andras omdömen som utgångspunkt för dina beslut kring resmål och aktiviteter. Men tänk dig att du ska söka ett nytt jobb, hur vet du vilka företag som är bra på de saker som är viktiga för dig? Du kanske vill vara noga med att hitta en bra chef, eller att det finns tydliga karriärvägar för din fortsatta utveckling. För någon annan kan det vara lönen och dess utveckling som är mest intressant. Det är frågor som är svåra att få relevanta svar på, i synnerhet via hemsidan eller under en intervju.

Careereye erbjuder nu en plattform där du som medarbetare anonymt kan gå in och betygsätta ditt företag i sex olika kategorier. Dessa är: Jobb/Fritid balans, Ledning & Chefer, Lön & Förmåner, Karriär & Utveckling, Kultur & Värderingar samt Trivsel & Arbetsmiljö. Att alla omdömen som lämnas är anonyma gör att medarbetare inte riskerar repressalier om de framför negativ kritik. Samtidigt får arbetsgivaren en möjlighet att få reda på vad som fungerar bra och mindre bra på arbetsplatsen, vilket kan stimulera ett företags utveckling och på sikt skapa arbetsplatser där medarbetare trivs och vill stanna längre.

Careereye lägger själva ingen egen värdering i omdömena, utan det är upp till medarbetare och arbetsgivare att sköta beskrivningarna av verksamheten. Däremot finns det en kontrollfunktion där mycket höga eller låga omdömen kräver en motivering, detta för att inte orimligt sänka eller höja ett betyg utan att det finns någon relevant bakgrund till det. Alla former av personliga påhopp eller ovårdat språk hålls också borta från sidan, detta för att informationen där ska vara saklig och relevant för alla parter.

För dig som arbetsgivare finns många olika fördelar med att vara aktiv på Careereye. Dels får du reda på vad dina medarbetare tycker om arbetsplatsen. Dels får du en möjlighet att ta tag i områden som behöver utvecklas. Och dels får du möjlighet att bemöta kritiken och visa potentiella arbetssökande att du som arbetsgivare är medveten och aktiv i deras framtida arbetsmiljö. Det erbjuder med andra ord en helt ny nivå av employer branding, något som varit ett buzzword i flera år men som fortfarande är svårt att agera på eller mäta.

Studier som gjorts visar dessutom att det inte bara är arbetsgivaren som utvärderar arbetssökaren. Hela 88% av alla arbetssökande gör sin egen research på nätet om arbetsgivare. Att då ha möjlighet att aktivt bemöta eventuell kritik och visa på att en utveckling sker är betydligt bättre än att låta kritiken stå oemotsagd.

Som arbetssökare ger plattformen dessutom en bild av företaget från insidan, som på ett bättre sätt beskriver hur det är att arbeta där. Något som du annars inte får reda på förrän du redan anställts, och då är det kanske lite sent. Så oavsett om du är arbetstagare, arbetsgivare eller arbetssökande har Careereyes plattform något att erbjuda dig.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

3 Kommentarer

Helt rätt i tiden! Länkar till sajten här.

Svara

Det är ju mer försent än rätt i tiden med tanke på att den internationella kopian glassdoor.com har funnits i nästan 10 år. Dock har jag svårt att se att man kan lita på vad som står där. Finns två typer som sätter betyg: 1 De som är missnöjda och ”vill hämnas”. 2. De som blir påmanade av deras bolag att sätta bra betyg på dom. Väldigt får som går in och spontant sätter betyg är min hypotes.

Svara

Låter som ett magiskt verktyg. Skulle passa Företaget jag representerar.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>