Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebooks nya ID-verktyg ska skydda upphovsrättsskyddat material

Musikindustrin har länge försökt få Facebook att göra något åt spridningen av upphovsrättsskyddade låtar på den sociala plattformen. Nu får man gehör.

Facebook rapporteras nu (enligt Financial Times) arbeta på ett ID-system som i likhet med Googleägda YouTubes ”Content ID” ska hitta upphovsrättsskyddat material. När sådant identifieras i användarnas inlägg, så ska det genast plockas bort.

När detta ID-system väl är igång och musikindustrins krav därmed har mötts, så planerar Facebook samtal med skivbolag kring möjliga licensavtal. Detta ska gälla all musik på plattformen, men samtalen är ännu i ett tidigt skede och inga konkreta resultat lär komma innan våren 2017.

Musikindustrin tjänar redan en stor hacka på konkurrenten YouTubes annonser (som visas i samband med musikvideos på plattformen), och man lär vilja få till en liknande ”deal” med Facebook  – som ju har en enorm användarbas.

Läs mer: Är webbsidor skyddade av upphovsrätten?

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>