screen-shot-2016-12-01-at-15-54-00

Dynamiska bannerannonser: varför de fungerar bättre än allt annat

Digital annonsering har under 2016 på allvar gått från statisk bannerannonsering till dynamiskt, relevant och kundanpassat innehåll. Men i norden har utvecklingen gått långsammare än i andra länder.

I en värld av annonsering både mobilt och på desktop, dominerar bannerannonser fortfarande nästan alla annonskampanjer. Men vartefter marknaden blir mer mättad och användare har en tendens att hålla sig till sina favoritappar och favoritvarumärken förlorar bannerkampanjer sin effektivitet. Utmaningen ligger i att rikta rätt budskap till rätt användare – vid rätt tidpunkt. Det är här dynamiska banners kommer in.

Dynamiska annonser är egentligen skräddarsydd marknadföring. Många företag tror fortfarande att dynamiska banners är ett sätt att försöka sälja produkter som någon har tittat på, trots att fördelarna är många fler. Ett exempel på en digitalbyrå som tagit fasta på möjligheterna med dynamiskt innehåll är svenska Delorean, som tidigt insåg åt vilket håll annonsmarknaden gick. Kvittot på den satsningen fick byrån när Google hörde av sig och erbjöd en position som certifierad Creative Marketing Partner inom DoubleClick.

Vad dynamiska banners gör är att de kombinerar data från olika källor som går att styra. Det kan vara målgruppsdata, externa data som väder eller lagerstatus men också värdefull information om medlemmar och besökare, t.ex hur många kundklubbs-poäng de har.

(På bilden: Roger Rödin och Karl Macklin, Technical Directors på Delorean)

Digitalstrateg och growth marketer

Konversera

Entreprenör och digitalstrateg. Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>