Även ett Instagramkonto med ett stört namn kan dra in storkovan

FuckJerry. Så heter ett Instagramkonto vars ägare, Elliot Tebele, numera drar in nästan en kvarts miljon kronor (30 000 dollar) per sponsrat inlägg. Så bra kan det gå om man är bra på internetmemes, trots namnet. Eller är det tack vare?

AdWeek skriver en längre artikel om detta konto, som sedan starten 2011 skrapat ihop över 40 miljoner följare på flera sociala medier (Instakontot har 10.5 miljoner), en egen klädlinje, ett kortspel, ett pilotavsnitt för en talkshow för MTV och så även en liten butik (med det lite snällare namnet Jerry Media).

Läs mer: Svenska PewDiePie toppar Forbes lista över de mest betalda YouTube-stjärnorna

Vad som från början handlade om roliga bilder på Instagram har numera blivit ett helt team, lett av Trebele, som hela tiden försöker då till avtal med stora företag och varumärken för sponsrade inlägg.

Man har redan samarbetat med Burger King, Paramount Pictures, Warner Bros. och Tinder. Detta trots att vissa företag inte riktigt är så förtjusta i det rätt så radikala namnet.

Förvånande? Kanske inte, ändå. Snarare visar det på att flera av dessa företag förstått sig på en viss sorts internethumor, och man kan misstänka att man i och med detta kan nå den där Millennial-publiken alla vill åt.