tieto

5 tekniker och trender som helt kan komma att förändra morgondagens bank

Charlotta Wark – chef digitala betalningslösningar på Tieto – spanar in i framtidens digitala betallösningar i och med att internetbanken fyller 20 år.

Öppna API:er öppnar upp banksektorn för ett nytt ekosystem
Nya direktiv, så som EU:s antagna PSD2, tvingar banker att tillgängliggöra kundernas information genom bland annat öppna API:er. Detta medför att fler aktörer, stora som små, kommer kunna erbjuda helt nya typer av banktjänster. Det i sin tur gör det möjligt att skapa nya ekosystem av Fintech-bolag och banker.

Blockchain tar över
Blockchain-tekniken kan bli den största enskilda förändringen i närtid. Med blockchain kommer information om kunder och register inte längre att kontrolleras av en ensam aktör. Överföringar av pengar och äganderätter av exempelvis lägenheter kommer kunna ske blixtsnabbt, då ingen institution längre kontrollerar infrastrukturen ensamt. Genom byggandet av finansiella ekosystem upphör de finansiella institutionernas monopol på information.

Förtroendet blir avgörande för morgondagens bank
Förtroendet för de svenska bankerna är det lägsta på 20 år*. När det dyker upp nya aktörer som erbjuder liknande tjänster som bankerna kommer slaget om kunderna långt mer att baseras på känsla snarare än fakta. Med digitaliseringen kommer kundupplevelsen och förtroendet för bankerna inte bara stå i centrum utan helt bli avgörande för om kunderna ska stanna.
*http://www.kvalitetsindex.se/wp-content/uploads/2016/06/Press-SKI-Bank-2016.pdf

Personalisering och AI med bevarad integritet blir avgörande
Kunderna förväntar sig att banken känner dem, och kommer att ställa krav på en personlig användarupplevelse. Big data, prediktiva analyser och AI-teknik kan bidra till att kunderna ska känna sig förstådda och erbjudas rätt hjälp och information av banken. Samtidigt ställs allt högre krav på säkerhet och regelefterlevnad kring ex hantering av personlig data på EU-nivå. De som kan hantera denna kombination står i vinnarposition.

Utvecklingen och kunderna kräver snabbhet
Morgondagens bank handlar om tillgänglighet och snabbhet. Med öppenheten kommer nya typer av tjänster. Kunderna kommer att förvänta sig att bankerna inte bara hänger med i utvecklingen utan också driver på den. Därför gäller det att bankerna vågar ge sig in i snabbare processer och kontinuerligt testa nya lösningar, annars kan någon som är snabbare ta deras plats i kundens apputbud.

Fakta om internetbanken i Sverige 2016

79 % av mobilanvändarna använder mobilt BankID
66 % av mobilanvändarna använder Swish
67 % av mobilanvändarna använder internetbanken för mobilen
88 % av internetanvändarna betalar sina räkningar via internet
35 % av internetanvändarna handlar med värdepapper över internet
90 % av alla internetanvändare har någon gång handlat på nätet

Milstolpar Internetbanken

1996 – De första internetbankerna lanseras i Sverige under december. Först ut var bland annat SEB och Östgöta Enskilda Bank (i dag Danske Bank)
1997 – “Cash-kortet” som kunde laddas med pengar lanserades
1998 – Paypal introduceras
2003 – Den först BankID-legitimationen utfärdas
2006 – FöreningsSparbanken byter namn till Swedbank
2007 – Den första “contactless-betalningen” genomförs genom att hålla ett kort mot en terminal
2010 – För första gången finns fler än 20 miljoner betalkort registrerade i Sverige
2010 – Mobilt BankID lanseras
2011 – iZettle lanseras som tjänst
2012 – Swish lanseras i december
2012 – Tink grundas
2014 – Det görs 21 miljoner Swish-betalningar
2015 – Antalet e-fakturor passerar första gången 100 miljoner i Sverige
2015 – det görs 80 miljoner Swish-betalningar
2016 – Automatia lanserar ny tjänst för mobilbetalningar i Finland, ”Siirto”, som följer EU-direktivet PSD2
2016 – Internetbanken fyller 20 år i december

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

1 kommentar

Namnbytet på Sparbanken är en viktig milstolpe i Internetbank historien

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>