psykisk hälsa jobb i hawaii viagra sverige prisvärd privat sjukförsäkring
magnus-johansson

5 snabba tips: Så kan du dra nytta av artificiell intelligens vid programmatisk annonsering

I takt med att digital marknadsföring mognat har också avkastningskraven ökat. Nedan följer fem tips på hur programmatiska annonser med artificiell intelligens kan hjälpa dagens marknadsförare att öka sin ROI genom att förbättra effektiviteten och optimera utfallet i sina kampanjer.

1. Nå ut i samtliga digitala kanaler samtidigt

Genom att köpa programmatiska annonser som optimerats med hjälp av artificiell intelligens kan marknadsförare på ett snabbt och smidigt sätt nå ut med rätt budskap till rätt person, vid rätt tillfälle och till rätt enhet, dvs dator, surfplatta eller mobil.

2. Samla in och bearbeta kundinformation

En väl fungerande insamling och bearbetning av förstapartsdata i kombination med tredjepartsdata är nyckeln till en framgångsrik kampanj. Tack vare den artificiella intelligensens kapacitet att bearbeta tusentals parametrar samtidigt kan marknadsbudskap skräddarsys till den specifika konsumenten istället för att utgå från lösa antaganden.

3. Förstå konsumentens digitala beteendemönster
Eftersom majoriteten av dagens konsumenter byter mellan telefonen, surfplattan och datorn flera gånger under dagens gång kan det hända att en konsument börjar sin digitala resa, mot en eventuell konvertering, på en enhet för att sedan avsluta den på en annan. Artificiell intelligens hjälper marknadsförare att förstå konsumentens val av enhet. Med denna kunskap kan marknadsförare skräddarsy en mer relevant och effektiv marknadsföring till den faktiska konsumenten bakom skärmen.

4. Anpassa kampanjer i realtid
Med hjälp av teknologin bakom artificiell intelligens kan välgrundade beslut tas i realtid, tack vare dess förmåga att organisera och bearbeta stora datamängder. Följaktligen kan kampanjer optimeras och anpassas i realtid för att nå ut till konsumenten i det ögonblick hen har störst sannolikhet att konvertera.

5. Transparent rapportering
Genom att följa upp och registrera faktiska konsumentbeteenden såsom konverteringar blir det enklare för marknadsförare att förstå och vidarerapportera den faktiska effektiviteten i en kampanj.

I dagens medielandskap är programmatiska annonslösningar kombinerat med artificiell intelligens marknadsförarens bästa och mest effektiva redskap för att köpa, förstå och nå önskade konverteringsmål. Inom en snar framtid kommer dessa system inte att ses som ett komplement utan som ett givet förstahandsval för att hantera alla digitala kampanjer.

Artikeln är skriven av:
Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>