Keymetrics

Expressen är den i särklass största nyhetskanalen på Facebook av alla nyhetsmedier i hela Norden

Färsk data från Newswhip som analyserar den totala trafiken på Facebook med viktiga faktorer som ”gilla, dela och kommentera” för att få fart på förlagens nyhetsrapportering i Sverige, Norge, Danmark och Finland under september visar att Expressen är bäst i Norden av alla nyhetsmedier på Facebook.

När det gäller övergripande engagemang på Facebook ligger följande fyra tidningar på topp fyra Expressen (Sverige), Aftonbladet (Sverige), Ilta-Sanomat (Finland) och Iltalehti (Finland). Expressen kunde hämta hem nästan 4 miljoner interaktioner med över 10.000 artiklar förra månaden.

Facebook algoritmerna gynnar nu längre artiklar och det ursprungliga innehållet, äldre förlag har stora redaktioner som har förmågan att leverera just detta, har Daniel Weilar, VD från Nyheter24-Gruppen kommenterat till Digiday UK.

– I Norden är det de stora förlagen som bäst kan skapa innehåll som fungerar för algoritmerna, äldre förlag i Sverige har varit ”snabba och smarta” med att växa Facebook publik under de senaste fyra åren

expressen-facebook

Enligt Reuters Digital News Report har investeringar i infrastruktur och låga avgifter för datatrafik har hjälpt nordiska länderna ta ledningen i nyhetskonsumtion via mobilen. Sverige leder globalt där 69 procent använder smartphones för att få tillgång till sitt nyhetsinnehåll. Som jämförelse har exempelvis Storbritannien under 50 procent och Tyskland släpar på 40 procent på grund av dåligt utvecklat mobilnät. Svenska nyhetsmedier har utvecklat mobila nyhetstjänster, webbplatser och applikationer under många år: Både Aftonbladet och Expressen har den mesta av sin onlinetrafik via mobila enheter. Detta har hjälpt dem att bygga en publik på sociala medier.

mobil

Läsare i de nordiska länderna har en högre benägenhet att betala för innehåll på nätet, enligt Reuters uppgifter. I Norge betalade 27 procent för att läsa på nätet under det senaste året. Som jämförelse, har inget engelsktalande land mer än 10 procent betalande, troligtvis eftersom det är högre  digitala konkurrens. Europa med många marknader och olika språk är en svår nöt att knäcka för engelsktalande nyhets förlag. Men de nordiska länderna har lyckats klart bättre än övriga Europeiska länder.

 

online

Facebook Live är allt viktigare för att nå fram på Facebook då de idag gynnar just detta. De som är bäst  i Norden är etta  Seiska (a Finland) och två metroxpress (Danmark) följt av Nettavisen (Norge) på tredje plats och Nyheter24 (Sverige) från Sverige på fjärde plats som ligger klart före sina konkurrenter Expressen och Aftonbladet (som inte är med i topp nio).  Expressen TV investera hårt i onlinevideo de har ökat sitt videoteam från 20 till 60 personer. Det planerar till att strömma live-video 16 timmar varje dag, med reportrar som använder telefoner, drönare, GoPro kameror och augmented reality-teknik.

facebook

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
McDonald’s vinner årets Grand Prix under StockholmMediaAward