BBC ska nå en halv miljard människor år 2022

BBC som är engelska motsvarigheten till svenska SVT tänker stort. Med innovativa idéer och ett jävlar anamma ska BBC nå ut till världen och bli ett världsledande mediehus. Varför vågar inte Sveriges Television ha större ambitioner än smygreklam, tv-licensen och melodifestivalen?

England – fotbollstokiga te-drickare som trotsar både vikt- och modelagar. När de tänker satsning räcker inte Skottland, Irland och Wales till. Nä, de tänker världen och medial kolonialism i TV-burken och på nätet.

BBC World Service ska bland annat översätta sitt videoinnehåll till 11 nya språk – Afaan Oromo, Amharic, Gujarati, Igbo, Korean, Marathi, Pidgin, Punjabi, Telugu, Tigrinya och Yoruba – vilket blir då 40 språk totalt för tjänsten.

Förutom att lokalanpassa sitt videoinnehåll till nya tittare ska BBC World Service publicera nyheter och sända radio i Ryssland, Östeuropa, Afrika, Mellanöstern och Korea. Ett exempel där man redan börjat ta mark är Japan som idag får lokalanpassat innehåll från BBC.

På webben kommer man att anpassa sitt innehåll och öka sin närvaro i sociala medier.

För att åstadkomma allt det här tänker BBC anställa fler journalister lokalt så att innehållet verkligen innebär att det är från platsen, och inte huvudkontoret i London. En satsning på analys och eget innehåll för att “help audiences to make sense of the world by explaining the why as well as the what,” förklarar BBC.

Jan Helin, du skulle ha gått till BBC istället.

Var kommer stålarna ifrån då? Jo, BBC och statsmakten i England har kommit överens om att den här satsningen är värd att forcera igenom. Skatt, budgetkonster och hopp är svaret på den frågan.

Satsningen är den största sedan 40-talet och landar på 386 miljoner kronor i år plus 1 miljard kronor per år från 2017/2018 fram till 2020 då man tar ett snack för att syna om allt fallit väl ut.