Gammel-TV:s direktsändningar har flyttat över till digitala kanaler

Direktsändningar i digitala kanaler har blivit ett måste för alla marknadsförare som vill ha ett högre engagemang i sin marknadsföringsmix.

Just nu sker en kraftigt ökande trend mot digitala videoannonskampanjer i direktsändning. Det löper över alla enheter: desktop, mobilt och digital-TV. Flera pinfärska studier visar att konsumenter minns rörliga annonser bättre och särskilt i ett engagerande och relevant livesammanhang.

Videoannonsering ökar också generellt – särskilt programmatisk videoreklam. VTR (antal visningar) konverterar nu bättre än CTR (klickbaserad konvertering/frekvens).

De flesta varumärken har bråttom att följa trenden – livesändningar i samband med vanlig annonsering har ökat över 100 procent jämfört med förra året – det är långt snabbare ökning än andra typer av digital video.

Det handlar inte bara om mobilitet och tillgänglighet, även om det är ett plus. Tittarnas höga engagemang gör dem mer benägna att stanna kvar och det ger förstås en längre annonsexponering.

Try it, you might like it!

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Mobile Institute

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>