Facebook väntar med att tjäna pengar på shopping

Facebook vill få oss att använda plattformen för att shoppa, utöver allt annat som vi redan dagligen gör på sidan eller i appen. Faktum är att man inte ens vill tjäna pengar på det (än). “Upplevelsen” kommer först, menar chefen för Facebooks kommersiella avdelning, Mary Ku.

Först efter att man skapat en positiv upplevelse för användarna, så tänker Facebook på att få pengar från verksamheten, sade Ku under en konferens i Las Vegas tidigare i veckan enligt bland annat Recode.

Facebook har sedan ett längre tag tillbaka varit suga på att få användarna att använda plattformen för att sköta sina shoppingrundor, troligtvis med samma mål som exempelvis Instant Articles; få människor att stanna inom Facebooks ekosystem så länge som möjligt.

En effekt av att användare stannar kvar längre är förstås data – data som sedan kan användas för allt träffsäkrare riktade annonser. Data är också vad man troligtvis hoppas ska komma från Facebooks senaste försök till att få fart på handlandet på sidan; “blocket”-tjänsten Marketplace, något vi skrivit om tidigare.

Läs mer: Facebook fortsätter söka nya affärsområden – lanserar ”blocketliknande” tjänst

Utöver detta så arbetar man mycket mot lokala butiker och affärskedjor som man hoppas ska stärka sin närvaro på Facebook, och därmed få fart på köpandet och säljandet.

Alla dessa tjänster är för närvarande gratis – Facebook tar inte betalt för något av det som handlas via deras sajt. Men detta kommer förmodligen att ändras, på ett eller annat sätt, inte minst via just riktad marknadsföring.

Facebook gör nog inget utan att ha en plan på att tjäna en hacka på det.