Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Annonsleveranser från Google DoubleClick får inte godkänt

Två mätningar som Google står bakom har inte blivit godkända av Media Rating Council (MRC) då de inte följer regelverket. Eftersom Google inte följer reglerna kan inte heller annonsleveranserna verifieras från DoubleClick verifieras.

Det var under tisdagen som MRC meddelande om att Google DoubleClick för publicister (DfP) mobila annonsvisningar och vissa desktop annonsmätningar inte kunde godkännas av MRC, då inte följer det senaste regelverket. När Google uppdaterar DoubleClick kommer de återigen att bli godkända, något som kommer att ta till slutet av året säger Google.

Vad det handlar om är annonsvisningar och hur de ska räknas. Enligt MRC ska en annonsvisning bara räknas om den har blivit levererad till enheten från servern och haft ”reasonable assurance that the ad was rendered on the device in order to count it as a valid ad impression.”

Google är alltså från och med denna vecka avstängd från MRC, för dessa mätvärden.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>