Mobil marknadsföring spås fortsätta växa explosionsartat

De globala reklamutgifterna ökar världen över, men det är mobilannonseringen som fortsätter att växa störst. Enligt de senaste prognoserna från medieföretaget Zenith så förväntas mobilannonsering står för hela 60 procent av reklamen på nätet år 2018.

Redan i juni rapporterade Zenith om att mobilreklamen kommer gå om desktopbaserad sådan år 2017 med en tillväxt på 46 procent. Nu skriver man upp siffrorna för mobiltillväxten ytterligare, till 48 procent. År 2018 tror man på 33 procents tillväxt för samma arena.

Läs mer: Så använder vi våra mobiltelefoner i vardagslivet

Detta innebär att mobilbaserad reklam kommer utgöra imponerande 60 procent av all annonsering på nätet, och överstiga desktopvarianten med 8 miljarder dollar (ca 68 miljarder kronor).

Vidare så

  • Mobilannonseringen tros öka sammanlagt med 81,3 miljarder dollar (nästan 690 miljarder kronor) mellan 2015-2018 – sju gånger mer än vad sammanlagda reklamen för TV, utomhus, radio och bio!
  • Desktopreklam spås minska med 0,8 procent 2016, 2,9 procent år 2917 och 7,4 procent år 2018
  • Desktoprelaterade annonsutgifter mellan 2015-2018 väntas minska med 10,7 miljarder dollar (ca 86 miljarder kronor), och annonseringen i papperstidningar (9,6 miljarder dollar) och magasin (4,4 miljarder dollar) likaså

Zenith tror också att vi kommer lägga allt mer pengar på marknadsföring världen över:

  • Globala reklamutgifter förväntas öka med 4,4 procent i år, och hamna på superstora summan på 539 miljarder dollar
  • Sedan ska det öka med 4,5 procent år 2017 och 4,6 procent år 2018 – och sluta på 589 miljarder dollar
  • Utgifterna i USA är till stor del vad som driver denna ökning (4,4 procent) men även Asien (6.3 procent) och Västeuropa kommer växa med 3,6 procent

Brexit – alltså Storbritanniens utträde ur EU – oroar många analytiker, men verkar inte oroa marknadsförarna avsevärt, i varje fall inte just nu. Zenith skriver i sin rapport att landets reklamtillväxt bar minskar med 0,2 procent (från 5,6 till 5,4 procent). Man varnar dock för att de riktigt stora konsekvenserna kan komma på längre sikt.

Kontentan är alltså – mobilt, mobilt, och så tja, mobilt. Och med detta får man också anta – digital marknadsföring.