Det lönar sig med produktplacering i Podcasts

En ny studie gjord för branschorganisationen IAB visar att 45 procent av dem som lyssnat på en Podcast besöker annonsörens webbsida, medan hela 65 procent av lyssnarna beräknas köpa produkten de hört talas om.

Studien, gjort tillsammans med Edison research, gjordes via panelundersökningar med cirka 1000 lyssnare. Rapporten behövs – många företag satsar hårt på att marknadsföra sig inom denna kanal, men det är svårt att se resultaten.

Läs mer: Podcasts och native ska hitta formen tillsammans

Tekniken lämpar sig inte lika väl för mer vanliga data (antalet klick eller visningar, till exempel). Utöver antalet nedladdningar är det svårt att veta för företagen om pengarna varit väl investerade eller inte.

Men rapporten visar att det mycket väl kan löna sig med reklam i podcasts:

  • 65 procent av lyssnarna svarade att deras köpavsikt ökade efter att ha lyssnat på en podcast
  • 45 procent uppgav att chansen för att besöka en webbsajt efter att ha hört talas om den i podcasten
  • 42 procent kan tänka sig en helt ny produkt om de hört om den i en podcast
  • och 37 procent tyckte att podcasts gav dem nya kunskaper kring ett företag eller varumärke

Det var viktigt för många att podcasten skulle vara “on demand” (70 procent ville det) och 58 procent ville gärna lyssna på något exklusivt som inte talas om på andra ställen.