Keymetrics

Varumärken som engagerar mest på Instagram

IKEA växer fortsatt starkt i antal följare samtidigt som JFR för andra månaden i rad tappar följare, rapporter Zalster som varje månad publicerar en rapport om engagemangsgraden på Instagram.

Zalster ser på hur många genomsnittliga gilla-markeringar man får per följare. På så sätt ”straffas” konton
som köpt (eller av någon annan anledning har ”dåliga”) följare, samtidigt som konton med högt
engagerad följarbas premieras.

Engagemangsgraden mellan de tre största kontona i Sverige är relativt jämn (mellan 8 och 11). Detta
kan jämföras med Nextjet som hade högst engagemangsgrad med sina 80 samt Lekmer i botten på 5.

Bland de varumärken med minst 1000 följare har NextJet för fjärde månaden i rad högst
engagemangsgrad (80). På andraplats kommer Statens Fastighetsverk med sina 58, som sedan följs av
OLW på 57.

Bland de varumärken med minst 10’000 följare har Bregott högst engagemangsgrad (56). På
andraplats kommer Skistar Sälen med sina 44, som sedan följs av Haribo på 42.

Här kan du läsa hela rapporten (.pdf)

Bildkälla: Zalster

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här skojar de friskt med digital marknadsföring