Varumärken har svårt att bygga långvariga förhållanden

Det är inte bara en trend som gäller kärleksrelationerna – det verkar som att företag och varumärken har svårt att behålla sina kunder efter de första inköpen. Orsaken är brist på tillit från konsumenternas sida.

Enligt Oliver, som står bakom studien så svarade 67 procent av de 1000 intervjuade konsumenterna att den största orsaken till att de kände sig avogt inställda till ett varumärke var att man fruktade för sin egen, personliga data och integritet.

Läs mer: Sveriges Radio har högst förtroende i mediesverige – Systembolaget toppar bland företagen

En annan viktig orsak var också bristen på kommunikation – men se upp, för att överdriven kommunikation skrämmer också bort konsumenterna!

Mer än hälften, 51 procent uppgav att de får för många mejl från företagen. Hälften av de undersökta kunderna hade dock svårt att hitta någon ansvarig att prata med i en telefon.

“Lagom” –  eller ska vi kanske kalla det för “den gyllene medelvägen” – verkar vara det smartaste sättet för att behålla kunderna, utöver maximal transparens.

Behöver du hjälp med att navigera ditt företag i den digitala djungeln? Klicka här.