Allt fler annonsörer testar ljud i Snapchat

De flesta videannonser på sociala medier tittas på med ljudet av. Medan Facebook vill få oss att fortsätta se på videoannonser i tystnad så har Snapchat aktivt gått ut med att man vill ha ljudet på. Nu verkar det som att några annonsörer försiktigt testar fotoappens förslag.

Det var många som förvånades över Snapchats utspel härom veckan – något vi rapporterat om här på Dagensanalys.se. Enligt de flesta siffror så ses den absoluta majoriteten av videoannonserna med ljudet avstängt. Reklambyrån Droga5 uppskattar att bara fem (5!) procent av klippen ses med ljudet på.

Läs mer: Snapchat vill att du skruvar upp volymen i annonserna

Så varför satsa på ljud i annonserna överhuvudtaget? Tja, det är en fråga svår att besvara, men trots de negativa siffrorna så har en del annonsmakare följt rådet och fortsatt med att satsa på ljud i innehållet.

En hel del av marknadsförarna verkar satsa på en form av medelväg – som Netflix, till exempel – där man får se undertexter som slås på automatiskt ifall mobilens högtalare är i tyst läge. På så sätt anpassar man sig till användarnas vanor (som ju tycks vara ljudlösa…) men kan fortfarande skapa ljud.

Marknadsförarna experimenterar med att kombinera ljud och bild, för det är onekligen svårt att helt gå över till ljudlös reklam, inte bara för att gamla vanor dör långsamt.

För det finns fördelar med lite oväsen i en reklam, i synnerhet på en så “rörig” app som snapchat. Ljud ger uppmärksamhet, och det är förstås bra. Så om konsumenten slår på ljudet så ökar nog chanserna att hen fastnat för reklamen.

Men hur ofta har man ljudet på när man ser videoannonser i mobilen?

Behöver du hjälp med din digitala marknandsföring? Klicka här