Motor

Digital marknadsföring är motorn i svensk reklammarknad

De digitala medierna ökar kraftigt. Investeringarna växte med 20 procent och omsatte nära 13 miljarder kronor under 2015.

Det är sökordsmarknadsföring, mobilmarknadsföring och webb-tv som bidrar mest till den positiva tillväxten. Andra medier som nått ny all-time-high är radio, bio, utomhus och butiksmedia.

IRM:s senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2015 visar att vi hade ett urstarkt fjärde kvartal som bidrog till att 2015 blev ett rekordår för reklammarknaden. Under fjärde kvartalet växte marknaden med 6,7 procent jämfört med 2014 års sista kvartal.

Även de totala medieinvesteringarna nådde ett nytt all-time-high under 2015. Omsättningen uppgick till 32,9 miljarder kronor. Därmed omsatte marknaden mer än det tidigare rekordåret 2008 då omsättningen uppgick till drygt 32,8 miljarder kronor.

”Äntligen! Efter krisen 2009 har medieinvesteringarna inte lyckats nå upp till 2008-års nivåer förrän nu, kommenterar IRM:s VD Madeleine Thor”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below.

I strive to be the best media analyst in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.
I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>