Keymetrics

Här är källorna som varje smart marknadsförare ska bevaka

Kunskap är makt och det är genom andras tankar, åsikter och erfarenhet som vi alla utvecklas. Informationen produceras som aldrig förr och det pratas hit och dit om risker med informationsöverflöd. En bra marknadsförare utvecklas ständigt och är jämt uppdaterad med de senaste trenderna och nyheterna. Suck…

Jag undrar, hur många nyhetsbrev prenumererar du själv på? Och hur många RSS-flöden samlas på din egen Netvibes (eller en annan RSS-samlare)? Lite för mycket information? Svårt att sålla och bestämma?

Egentligen skulle jag vilja säga att det räcker för en digital marknadsförare att följa oss här på Dagensanalys.se men både du och jag vet att man inte kan bygga trovärdigheten med osanna påståenden.

Bland alla tipslistor som cirkulerar på webben vill jag tipsa dig om en nyligen publicerad lista: 27 svenska ”resurser” för smarta och effektiva marknadsförare (som är intresserad av content marketing). Listan sammanställdes av Thomas Barregren från contentbyrån Kntnt.

Thomas har en lång och genuin erfarenhet av att jobba med marknadsföring och i synnerhet med marknadsföring online. Sedan 2013 nischar han sig på att jobba med content marketing och utbildar företag i hur man går till väga för att skapa eller bli bättre på den värdeskapande marknadskommunikation. Vi på Dagensanalys.se är superstolta att finnas med på listan som Thomas rekommenderar för nyfikna marknadsförare och glada att han vill ställa upp på en kort intervju.

thomas-barregren-kntnt-4Hej Thomas, kul att du nämnde Dagensanalys.se på din tipslista. Hur många nyhetskällor bevakar du själv?

Oj, jag får räkna… Drygt 130 RSS-feeds, 35 poddar och handfull nyhetsbrev. På toppen av det kommer artiklar rekommenderade av olika system; till exempel Zite, som numera är en del av Flipboard.

Informations­floden väller över oss alla och en marknadsförare lever ständigt under skräcken att missa, inte veta eller förstå nya tekniker eller strategier. Vad är dina tips för att sålla mer?

För att hålla sig à jour om de stora sakerna räcker det med att följa en bred nyhetssajt, till exempel Dagens Media, och en mer nischad, som till exempel Dagensanalys.se. Komplettera sen med några få noggrant utvalda källor som har ett eget unikt perspektiv på det du intresserar dig av. Jag hoppas Kntnt.com är en av dem.

Vad är en bra nyhetssajt enligt dig?

Det beror på vad för sorts nyhetssajt vi pratar om. En bra sajt som bevakar dagsaktuella nyheter inom en bransch ska så klart vara först med det senaste och rapportera sakligt. Nyheterna får gärna kompletteras med längre intervjuer, djupare analys, och insiktsfulla analyser. En bra sajt som kuraterar aktuella artiklar och nyheter inom en bransch ska hitta, välja ut, sammanfatta och kommentera de allra bästa artiklarna och nyheterna. Naturligtvis ska källorna anges.

I din artikel med tipslistan nämner du Spoons guide ”60 resurser för smarta och effektiva marknadsförare”. Citat: “När jag bläddrar bland sidorna och ser alla de självklara tipsen (Seth Godin, Content Marketing Institute, Copyblogger och så vidare), så slås jag av inte en enda svensk ”resurs” finns med”. Tycker du generellt att vi skriver och pratar för lite om den svenska verkligheten när det kommer till marknadskommunikation?

Många byråer säger att de gör content. Att de kan content marketing. Men väldigt få gör det själva. Spoon är ett undantag, och det finns några till. Men annars är det väldigt klent. Jag önskar att alla som påstår sig kunna content också gjorde egen content marketing. Och då inte bara tugga om vad andra redan har skrivit. Skapa eget och unikt innehåll. Visa vad ni går för! Och framförallt, lyft fram och dela med er av era egna erfarenheter av att arbeta med content marketing; vilka problem och utmaningar ni springer på. Det skulle vara oerhört intressant läsning.

Här tycker jag content byråernas branschorganisation – Swedish Content Agencies – har ett särskilt ansvar. Istället för att fylla sitt nyhetsflöde med rewrites av amerikanska bloggar så borde de bevaka och skriva om vad som görs i Sverige inom content marketing.

Varför tror du att ingen gör det?

Jag tror det är rädsla. Många byråer vågar inte berätta om sina egna misstag och lärdomar av rädsla att framstå som mindre kompetenta än konkurrenterna. Och ingen vill heller lyfta fram vad branschkollegorna har gjort, av rädsla att de ska ta jobben från dem. Av samma skäl tror jag det passar Swedish Content Agencies bra att skriva om ofarliga amerikanska exempel än att lyfta fram enskilda medlemmar.

Vad önskar du dig från marknadsföringstomten?

Att ännu fler prenumererar på Kntnts nyhetsbrev. Ha ha ha… Allvarligt talat, så skulle jag önska att alla marknadsförare förstod att content marketing inte är “content for marketing” utan en metodik för att fortlöpande producera och distribuera innehåll som en målgrupp värdesätter. Innehållet är en strategisk tillgång som görs tillgänglig på egen plattform och marknadsförs i egna, förtjänta och köpta kanaler. Syftet är att förändra eller förstärka beteende som leder till önskad affärsnytta, till exempel ökad kännedom, genererade leads och stärkt kundlojalitet.

Tack Thomas och God Jul och Gott Nytt År! Du som läser: följ en ledarkrönika från Kntnt Åsikt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SIS International lanserar ”data science platform”