Digital

3 digitala specialister tycker till om framtiden – de 5 viktigaste spaningarna för 2016

Det här är kanske årets viktigaste artikel om digital marknadsföring och sociala medier som publicerats under 2015. Vi på Dagensanalys.se presenterar här tre tongivande personer inom digital marknadsföring och sociala medier om vad de tror är det vinnande konceptet för 2016. Ta del av deras åsikter och tips om hur du skall lyckas nå igenom i det digitala bruset som ständigt växer och förändras.

Dessa tre starka röster bjuder på deras hetaste tips om vad de tror är nyckeln till framgång år 2016 både digitalt och i sociala medier. Du får dessutom 5 smarta tips från vardera om vad de tycker att du skall satsa på för att nå igenom i det växande digitala bruset nästa år.

Jerry Silfwer

Först ut är Jerry Silfwer en ”Spin Doctor” som hjälper företag med att nå en digital PR-framgång i sociala medier. Jerry Silfwer på Spin Factory frilansar som digitalstrateg, copywriter och rådgivare åt både små och stora företag. Han är en internationell föreläsare om digital kommunikation och bloggar på doctorspin.me.

Video blir troligtvis den hetaste trenden för företag och organisationer under 2016. I en värld där det blir allt svårare att tränga igenom mediebruset har video potential att berätta historier, väcka känslor och förklara.

Jerrys 5 hetaste tips till digital framgång 2016

1. Förmedla kunskap framför underhållning. Underhållning är svårt och kanske ett nytt område. Ta er inte vatten över huvudet utan fokusera på att förmedla de kunskaper och insikter som ni redan har. Låt Hollywood stå för underhållningen medan ni förstärker era kärnkompetenser istället.

2. Lägg resurserna på budskapet. Sambandet mellan produktionskostnad och engagemang är i regel svagt. Innehåll och relation till tittaren är alltid viktigare än ljussättning och grafik. Ljud och bild spelar absolut en viss roll, men börja i rätt ände.

3. Experimentera in-house. Skriver ni era egna pressmeddelanden? Då kanske ni ska överväga att skaffa lite utrustning för att kunna göra era egna videos. Att alltid gå för outsourcad reklamfilmskvalitet är inte rätt strategi för alla, särskilt om ni vill testa och experimentera.

4. Lyft fram konflikten. All bra storytelling förklarar noga vad som står på spel. Om vi är överens om konflikten blir vi mer intresserade av lösningar. Många går rakt på informationen eller lösningen, men glömmer att förstärka kontexten.

5. Gör inte en separat videosatsning. Det finns garanterat många delar av er digitala kommunikation som skulle lyftas av att addera video. Börja med ”lågt hängande frukt” istället för att starta ännu en ny kanal som måste drivas separat.

Jackie Kothbauer

Vår andra specialist som delar med sig av sin expertis inom digital marknadsföring och sociala medier är Jackie Kothbauer som är en personlig varumärkesexpert. Hon hjälper företag att förvandla medarbetare och kunder till framgångsrika varumärkesambassadörer genom att bygga deras personliga varumärken.

Jackies socialamediemantra är följande:
*Kunden får en allt högre status i den sociala ekonomin
*Ledaren får större trovärdighet i sin kommunikation och starkare kraft i sitt förändringsarbete
*Medarbetaren får en karriärboost och ökar sitt bidrag på jobbet
*Arbetsgivaren får en inspirerande närvaro på nätet som bygger varumärke och driver försäljning
*Kändisen bygger själv och kapitaliserar på sitt personliga varumärke

Den hetaste marknadstrenden 2016 är kunden och medarbetaren som varumärkesambassadörEn genomsnittlig person har 300 kontakter i deras sociala medier som de använder regelbundet. Drivkraften för att sprida innehåll om ett varumärke är främst känslomässig, inte ekonomisk. Människor vill uppfattas som intressanta, roliga eller omtänksamma. Betalningen är uppmärksamhet och positiv förstärkning av åsikter och beteenden.

5 tips för att bli framgångsrik med din sociala varumärkesvaluta

1. Upplevelser som är relevanta, angelägna och uppskattade av målgruppens nätverk

2. Producera och distribuera innehåll och färdiga statusuppdateringar via mejl, sms, sociala medier och digital annonsering som är lätta för målgruppen att sprida i sina kanaler

3. Ge positiv feedback till dina varumärkesambassadörer och odla de mest effektiva

4. Ledarskap via tydliga avsändaridentiteter. Låt medarbetare signera kampanjer. Använd dem som språkrör och visa att de själva engagerar sig

5. Support som tar hand om frågor, kritik, köpsignaler och varningstecken

PM

Peter Mackhé jobbar dagligen på Sveriges största medieföretag och skriver på kvällarna för Dagensanalys.se om digitala trender och hur dessa påverkar människor, företag och deras kunder. Att sitta på ett stort medieföretag och samtidigt jobba med att bygga upp en uppstickare ger oerhört mycket input om vilka trender som sker på marknaden just nu. Det är mycket svårt att välja bland allt som sker så snabbt på den digitala marknaden.

Om jag får välja en trend som jag tror svenska aktörer måste ta till sig så är det ”Mobile Only” Det mobila webbanvändandet har för en tid sedan passerat datoranvändandet på ”The Big Five”: Google, Facebook, Youtube, Instagram och Linkedin. Datorn är ett arbetsverktyg men mobilen har blivit vår bästa vän och livspartner i livet.

5 viktiga tips för en mobil framgång

1. ALLT på webben måste fungera även mobilt. Allt för många företag sitter i sin datormiljö och utvecklar sina produkter och tjänster för andra datoranvändare. Då missar man helt det nya och snabbt växande mobila användandet. Först och främst måste allt man lanserar vara responsivt och fungera lika bra för både dator och mobil i ett första steg.

2. Satsa på renodlad mobil webb/app. Den nya generationen använder deras smartphone till allt. De använder i princip inte dator och surfplattan använder de för att surfa på. Mobilanvändandet är helt väsensskilt från datoranvändandet. Lansera renodlade mobila produkter och tjänster.

3. Det mobila tålamodet är oerhört kort. Tekniken för mobila tjänster måste vara enkla och intuitiva med snabb laddtid. Annars går användarna till nästa mobiltjänst som fungerar och risken är stor att de aldrig kommer tillbaka.

4. Bjud in dina användare och låt dem tycka till. Den mobila generationen är uppväxta i sociala medier och de förväntar sig att kunna interagera när de är inne på olika tjänster. Man måste öppna upp dialogverktyg likt eller kopplat till sociala medier i tjänsten.

5. Utveckla dina mobila tjänster tillsammans med användarna. Många gånger har företag ett inifrån ut – eller till och med inifrån in – perspektiv. Det fungerar inte med den mobila generationen. Tjänsterna måste vara anpassade för dem, inte ses som något från stora företag som säger att deras produkter och tjänster är bäst på marknaden, och tvinga användarna att anpassa sig till dem. Dagens främsta aktörer ,som dem inom delningsekonomin, där man delar låtar på Spotify, man bokar boende via Airbnb, och bokar taxi med Uber är alla mobila först.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below.

I strive to be the best media analyst in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.
I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>