Keymetrics

Vad blir årets julklapp 2015?

Minns ni bakmaskinen (1988), det elektroniska husdjuret (1997) och spikmattan (2009)? Imorgon, tisdag 24 november, utser HUI årets julklapp för 28:e gången och oddsen pekar på att en donation för ett gott ändamål ligger bra till.

För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp av HUI ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
• Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
• Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
• Produkten ska representera den tid vi lever i

Förra året utsågs aktivitetsarmbandet till årets julklapp, och årets innan råsaftcentrifugen, men den allra mest kända julklappen kommer nog från premiäråret: bakmaskinen. Som säkert fortfarande står undanstoppad i många köksskåp och förråd.

Vad blir då årets julklapp? Baserat på odds från Unibet ser topplistan ut så här (lägst odds ska ha störst chans att bli årets julklapp):

Donation till välgörenhet: 3.00
Maskin för att kolsyra vatten: 6.00
Smart Watch: 6.00
Kaffekapselmaskin: 8.00
Trådlösa högtalare: 9.00
Drönare: 11.00
Slow Cooker: 11.00
Videostreamingtjänst: 13.00
Airwheel: 16.00
Kaffekvarn: 16.00
E-bok: 16.00
Gymkort: 16.00
Elcykel: 18.00
Matångare: 18.00
Smart belysningssystem: 20.00
Abonnemang på digital dagstidning: 21.00
Smarta glasögon: 21.00
Resa: 22.00
Doftljus: 23.00
VR-headset: 25.00
Rot/Rut-tjänst: 26.00
Joggingskor: 26.00
Knivset: 28.00
Öltillverkningssats: 30.00

Läser man hela listan är det en rejäl blandning av nytt och inte så nytt, prylar och tjänster, och saker för såväl aktivt som mer passivt välmående.

Eftersom Dagensanalys.se har sitt fokus på det digitala är frågan om svenska e-handlare ser andra trender och andra storsäljare än branschen i sin helhet, och om det i så fall finns en ”Årets Nätjulklapp”?

Vi har därför frågat ett fyrtiotal e-handlare, och åttio e-handelsstudenter från IHM:s e-handelsutbildning, om vad de tror blir årets julklapp och visst finns det skillnader:

E-handlare är mer nyfikna och gillar nya produkter och tjänster, och tror på drönare, airwheel och e-boards, men inte alls på produkter som kolsyremaskin och kaffekapselmaskin (som funnits länge på marknaden).

E-handlare är trendkänsliga och tror t ex mer på hälso- och träningstrenden än Unibet (allt från träningsskor, till gymkort och yogamatta finns med på e-handlarnas topplistor).

E-handlare gillar prylar! Trådlösa högtalare, trådlösa hörlurar, smartklockor och VR-headset står högt på e-handlarnas julklappslistor.

Om det finns någon klapp som såväl Unibet som Sveriges e-handlare är eniga kring? Ja, en verklighetsnära och meningsfull julklapp som att ge en gåva till välgörenhet tror alla ligger bra till i år. Så det kanske blir såväl årets julklapp som årets nätjulklapp imorgon?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Firefox får en ny logo