Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Rapporterar medierna om terrordåden för att informera eller för att dra trafik?

Frågan är vart gränsen går mellan nyhetsbevakning och trafikfiske

Alla nyhetsmedier har under helgen tävlat om uppmärksamheten efter terrorattackerna i Paris. De svenska mediernas nyheter – både i gamla traditionella mediekanaler och digitala medier samt sociala medier – bestod till stor del av Parisdåden. Samma personer som intervjuades på SVT syntes senare i morgonpressen.

Använder Facebook säkerhetskontrollsfunktionen för att dra trafik?

Det sociala nätverkets VD Mark Zuckerberg säger att deras statusverktyg kommer att användas allt oftare under mänskliga katastrofer, efter ramaskri över att de inte aktiverat dem under bombningarna i Beirut. Facebook har fått kritik då de har aktiverat sin säkerhetskontrollsfunktion efter terroristattackerna i Paris, men inte under bombningarna i Beirut.

Facebook aktiverade verktyget ”Safety Check” under fredagen efter skottlossningarna och bombattentaten runt Frankrikes huvudstad som dödade över 100 människor och skadade mer än 350 personer. Verktyget skickar automatiskt ut ett meddelande till de drabbade i området med en fråga om de är säkra. När en användare klickar på ”Yes, let my friends know” meddelar Safety Check sedan dina vänner på Facebook.

Facebook Safety Check

Över 4 miljoner människor har använt verktyget för att meddela att de känner sig säkra efter Paris attackerna. Man fick även möjlighet att ändra sin profilbild på Facebook för uttrycka solidaritet med folket i Paris.

Facebook väljer att aktivera ”Safety Check” när Paris bombas av IS men inte när nästan samma antal människor bombas av IS i Beirut

Det var självmordsbombningar i en förort till Beirut som dödade mer än 40 människor och skadade 200 bara en dag tidigare. Den islamiska staten Irak och Syrien, eller ISIS, tog på sig ansvaret för båda attackerna i båda städerna.

Frågan är vart gränsen går mellan att skapa aktivitet på nätet och driva trafik till att faktisk skriva och rapportera om denna typ av hemska händelser som sker just nu. Visar man samma typ av empati och uppmärksamhet när det sker i andra delar i världen som när det sker hemma hos oss i västvärlden.

”Jag skriver inte detta för att dra trafik, jag kan ibland tycka att bevakningen blir ett drev där ingen vill missa trafiken och man missar andra viktiga nyheter”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>