bloggmingel

Hitta rätt bloggare på Sveriges första mingelnätverk

Allt fler företag inser fördelarna med att samarbeta med bloggare i marknadsföringssyfte. En viktig faktor för att marknadsföringen ska lyckas är att hitta rätt bloggare till ditt företag.

Det gäller att se till att bloggarens varumärke överensstämmer med företagets och att bloggarens läsare och företagets målgrupp matchar för att samarbetet ska ge en bra effekt i form av ökad försäljning. Vi intervjuade tidigare advokaten Erik Ullberg från Wistrand för att ta reda på vad en marknadsförare borde börja med när det är dags att satsa på en kampanj med bloggare eller influencers.

Läs även: Jobbar du med bloggare eller influencers? Fem frågor du då borde ta ställning till!

Idag intervjuar vi Käthe Nilsson från Bloggagenturen.se som är grundare till Sveriges första mingelnätverk för professionella bloggare och företagare.

Nätverket Bloggmingel.se vänder sig till professionella bloggare som vill komma i kontakt med företag för samarbeten och uppdrag, och för företag som vill komma i kontakt med bloggare för att nå ut med sina produkter och tjänster. Första minglet blir i slutet av januari i Malmö men under våren planeras även mingel i Helsingborg, Göteborg och Stockholm.

kätheHej Käthe, tack för att du tar dig tid att svara på några frågor. Vad är tanken bakom nätverket?

Tanken är att främja långsiktiga samarbeten och komma ifrån enstaka sponsrade inlägg samt att lyfta hela bloggbranschen. Det blir ett perfekt komplement till Bloggagenturen.se som kommer att stå för utbildning av både bloggare och företag.

Berätta mer hur idén om Bloggagenturen skapades. Hur länge har ni funnits?

Jag har själv bloggat sedan 2006 – under egen domän för att driva trafik till egna webshoppar, har sålt in samarbeten, annonser och jobbat med affiliatenätverk samt har under tre år bloggat hos tidningen Amelia. Jag har under ett par år funderat på hur ett bloggnätverk skulle kunna se ut och kom fram till att en bloggagentur skulle vara en bra plattform. Tanken är att ge bloggare uppdrag och samtidigt lära dem hur de kan blogga professionellt samt se till så att regler och lagar följs. Bloggbranschen är fortfarande ung och det behövs vägledning för både bloggarna och företagen.

Vi publicerade nyligen en artikel med några tips från advokaten Erik Ullberg från Wistrand om hur man ska bygga upp relationen med en bloggare. Skulle du vilja tillägga något?

Bra artikel! Mina tips till företag är att tänka mer långsiktigt – bygg hellre långvariga relationer för att få ut mer av samarbetena, men håll koll och skilj på PR och reklam. Svenska Annonsörer har tagit fram riktlinjer som Bloggagenturen följer.

  1. Hitta rätt bloggare. Behöver inte vara den bloggare som har flest läsare. Se till så att bloggarens personlighet matchar företagets varumärke och få en uppfattning om läsarna kan bli dina kunder.
  2. Kontakta på rätt sätt. Undvik massutskick utan satsa på personliga mail. Inte för tunga filer.
  3. Bloggare är världsbäst på content och vet vad läsarna vill ha – nyttja det när du skapar bloggkampanjer.

Vad krävs för att anmäla sin egen blogg till agenturen? Kollar ni om bloggaren har några starka politiska sympatier, är det viktigt för er?

Alla kan anmäla sin blogg men för att komma med i agenturen har vi mycket hårda krav så att bloggen inte är olaglig eller kränkande. Sedan görs också en allmän bedömning om vi kan matcha bloggen med företag. Är man för provocerande eller extrem i sina åsikter väljer vi hellre bort att jobba med den bloggen eftersom vi inte vill riskera våra kunders varumärken. Av den anledningen skulle t. ex. Kissie eller Katrin Zytomierska förmodligen inte platsa i agenturen.

Tack Käthe för din tid och lycka till med mingelnätverket!

Projektledare med spetskompetens inom digital marknadsföring

En holistisk projektledare som ser flöden och konsekvenser och som kan tolka informationen mellan olika partner. Konsult inom webb (utveckling och upphandling), marknadsföring (koncept och produktion) och projektledning (extern och intern).
”Fantasi är viktigare än kunskap. Kunskapen är begränsad. Fantasin omgärdar världen.” Albert Einstein.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>