Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Är Uber och Pressbyrån våra nya Lottie Knutson?

I månader har EU varit på politisk kollisionskurs hur man ska handskas med den våg av flyktingar som har nått våra gränser. Grekland, Italien och Ungern har bett om mer hjälp och Tyskland har vädjat till alla EU-partner att ta mer ansvar. De politiska diskussionerna och lösningarna tar lång tid, och varje dag dör fler människor på flykt. Nu tar företagen rygg på hjälpinsatserna.

Frivilligorganisationer som Röda Korset, Läkare utan gränser och Rädda Barnen intensifierar sina hjälpinsatser och i flyktingvågens kölvatten har nu flera företag hakat på – idag kör både Uber och Pressbyrån sina respektive insamlingskampanjer, vid första anblick för att göra en insats. Båda samarbetar med Röda Korset. Pressbyrån som idag kallar sig ”Insamlingsbyrån”, ger bort hela sin vinst från butiken på Stockholms Central, dvs kaffe, godis, bullar, tidningar och provisionen på alla tjänster som försäljning av busskort. Uber har använt en viral metod och hashtaggat sin insamlingskampanj med #UberGIVING. Idag mellan 12.00 och 20.00 samlar Uberförare in kläder från privatpersoner och företag i mer än 40 städer.

Både Pressbyrån och Ubers kampanjer har hyllats i sociala medier och på bloggar och kampanjerna delas frenetiskt – alla verkar vilja vara med och sprida budskapet. Men är det helt okej att använda en katastrofsituation till att marknadsföra sitt varumärke? Och var går gränsen för det som är etiskt försvarbart?

Det går att dra vissa paralleller mellan Uber och Pressbyrån och vad Fritidsresor gjorde under tsunamikatastrofen i Thailand 2004. Det var innan vi hade sociala medier och realtidsinformation dygnet runt. Tidigt efter tsunamin blev Fritidsresor och deras informationschef Lottie Knutsson en symbol för de goda krafterna, samtidigt som regeringens långsamma och okoordinerade agerande väckte stark kritik. I dag säger Lottie Knutson att bilden av henne som hjälte inte stämde. – Jag var faktiskt inte där under själva katastrofen sa Lottie Knutson i en intervju i Aktuellt förra året.

Det är en fin balansgång. Oberoende och organiserade aktivister över hela världen använder dagligen internet för att lobba, samla in pengar och organisera evenemang. Att använda virala plattormar har också blivit ett sätt för de företag som lever på digitala affärsmodeller att nå ut med sitt varumärke, ofta i CSR-liknande kampanjer som Ubers och Pressbyrån, vilket blir både billigt och tar mycket mindre tid och energi än att kampanja med mer traditionella metoder.

Många skulle hävda att Fritidsresors agerande inte var medvetet kalkylerat och att Uber och Pressbyråns kampanjer är det. Kan vi bortse från varumärkesivern och det vi kan uppfatta som oetisk reklam bara idag, och ringa en Uberbil eller köpa en bulle på Pressbyrån för det goda sakens skull – eller inte?

Annika Englund

Writer, Digital Analyst

Mobile Institute

Arbetat i Sverige, New York & Silicon Valley med tillväxtstrategier och tech start-ups. Är engagerad i öppen innovation, digital marknadsföring och jämställd teknikutveckling.

1 kommentar

Jag kan ikke säga hur det var i Sverige men i Danmark avsløjade vi at denna kampagne var en løgn. Uber utgav sig för at göra det samman med Røda Kors men Røda Kors tog avstånd från alt. Uber hade ingen avtal med dem. Och det är ikke första gången . Det är bara et par månader sedan de påstod det samma med Scandinavian Fashion Week.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>