Keymetrics

#iLookLikeAnEngineer

Facebook, Apple och Google har alla släppt mångfaldsrapporter men ingen av de stora tech-drakarna når upp till sina egna jämställdhetsmål. Istället dyker deras anställda upp på sociala medier och företräder minoriteter inom tech i flera gräsrotskampanjer. #iLookLikeAnEngineer-kampanjen är den senaste i raden av heta diskussioner om hur man kan öka mångfalden i Silicon Valley.

Det började med att Isis Wenger, som är ingenjör på OneLogin.com, blev företagets ansikte utåt i en rekryteringskampanj där hennes bild var med på en affisch. Snart började typiska hat och hånkommentarer strömma in som ansåg att Isis Wenger inte alls såg ut som en ingenjör, att hon var för söt, för ung, för kvinnlig. Wenger svarade genom att gå ut på Twitter för att omdefiniera ”vad en ingenjör ska se ut som” och så föddes hashtaggen #iLookLikeAnEngineer. Hashtaggen har de senaste två veckorna fått tusentals ingenjörer att skicka bilder på sig själva på Twitter.

#iLookLikeAnEngineer-kampanjen lyfter fram kvinnor i teknikbranschen och i torsdags träffades några i rörelsen för att hitta nya sätt att återuppliva kampanjen vilket resulterade i en tryckt posterkampanj tillsammans med cloudhostingföretaget Rackspace. Wenger och andra kvinnor från kampanjen träffades på Rackspace huvudkontor där de fotograferades samtidigt som de diskuterade motgångar och den diskriminering som hade lett till kampanjen. Och det här är förresten Anna Caracolias, skribent på Dagens Analys – och ingenjör.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
McDonald’s vinner årets Grand Prix under StockholmMediaAward