Keymetrics

Skall man digitalisera chefen eller skall digitalexperten bli chef – tio heta tips för en digital framgång

Digitaliseringen berör idag alla på något vis och vi måste i någon mån hänga med i den digitala utvecklingen för att passa in i morgondagens organisation och arbetsplats.

Detta innebär att alla måste ha en grundkompetens om hur mobilt internet fungerar och vilka sociala mediekanaler man skall använda och när, framförallt hur man skall förhålla sig till Facebook som idag har blivit världens största mediekanal som hela tiden ändrar sina flöden med nya algoritmer.

Det gäller helt enkelt att hänga med för det går snabbt och utvecklingen fortsätter att accelerera snabbare och snabbare.

Den stora frågan är hur dagens företag skall hänga med när spelplanen förändras så snabbt, ingen vill bli nästa Kodak, men alla vill vara nästa Netflix. Allt börjar som alltid med ledarskapet, man brukar säga att barn gör inte som du säger de gör som du gör. Det samma gäller i arbetslivet, att ha en analog chef som förväntas ta företaget in i den digitala verkligheten är ungefär som att ha en fotbollstränare som aldrig sett en fotboll, det fungerar helt enkelt inte.

Hur gör man då för att ta den analoga affären in i en digital framtid? Skall man digitalisera chefen, eller skall digitalexperten bli chef?

Det finns inget rakt svar på frågan. Viljan måste finnas där för att det skall fungera. Har du en analog chef som är helt ointresserad av den digitala vardagen, eller har du en digitalexpert som inte gillar människor och inte vill bli chef kommer det inte fungera.

Man måste inventera verksamheten för att se om grundkompetensen finns, här är några frågor och svar som ni bör fundera på om ni har vad som krävs för att nå en digital framgång

1. Finns det chefer som brinner för den digitala utvecklingen
2. Har ni digitala experter som skulle lämpa sig att vara chefer
3. Har ni personer med digital kompetens eller ledarskapspotential
4. Gå igenom inventering från 1-3 och se om ni har kompetensen i huset
5. Se till att utbilda cheferna i digitalstrategi, mobil och sociala medier
6. Era digitala experter kommer att behöva gå i ledarskapsutbildningar
7. Ni kommer troligtvis inte hitta all kompetens i huset, se till att rekrytera rätt
8. Era nya digitala ledare måste kravspecificeras av någon som fattar digital
9. Sätt en plan för utbildning och rekrytering för kommande kunskapsluckor
10. Sist men inte minst, intresset för både digitalt och ledarskap måste finnas

Är ni beredda att göra vad som krävs för att vara bäst inom ert gebit när det gäller digital strategi och utveckling?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Rädda både världen och plånboken med en smart termostat