Keymetrics

”Personalisera budskap och jobba smartare – då ökar din konvertering”

En mycket intressant intervju med Kevin Lindsay som är Director of Product Marketing på Adobe Target. Adobe Target är ett verktyg för riktade kampanjer. Kevin skriver även Adobe CMO blog som handlar om digital marknadsföring.

Läs en tidigare intervju med Kevin när vi träffade honom i fjol: Personalisera din kommunikation – visdomsord från Adobes konverteringskung Kevin Lindsay

Kevin har du några vassa tips som du kan dela med dig av om hur man kan optimera sin digitala marknadsföring?

Du måste jobba mer med personanpassad kommunikation för att uppnå framgång.

Kevin beskriver att han satt vid ett bord med ledningen på ett stort franskt modehus som besökte dem i USA. Alla satt framåtlutade förutom den seniora marknadschefen som satt bakåtlutad med armarna i kors och sa att vi behöver inte jobba med personifierad information. Men när de ändå var på plats berättade Kevin om hur det skulle kunna fungera och hur de skulle kunna jobba smartare med att ha personliga budskap och efter ett tag lyckades han även få med honom i båten.

Problemet är att folk inte fattar att man kan jobba med personapassade budskap idag och vilken effekt man uppnå.

Men hur gör man då för att bryta ned silos och gamla rutiner hos företagen?

Det tar tid och du måste jobba parallellt för att uppnå det man vill.  Sedan måste du applicera de nya tjänsterna taktiskt över tid. Nya kunder och avhopp måste tas in i ett agilt och interaktivt arbetssätt. Exempelvis kan man försöka konvertera avhoppare från analoga tjänster till digitala tjänster eller vise versa.

Var man kommer att hitta framtidens ROI är det är ingen som vet på många företag när man flyttar över en analog affär till en digital affär.

CPM-tänket är gammalt. Hur förändrar man tankesättet hos företagen?

Kevin hade inget direkt svar på det men sa att det måste handla mer om värdebaserad annonsering så att man kan komma i kontakt med rätt målgrupper. Verktygen finns, det handlar bara att sätta upp rutiner och paket, men marknaden är inte helt redo för den konverteringen ännu.

Det kommer att krävas ett mentalt skifte om man skall köpa klart färre men mer relevanta kontakter. Publicisterna måste bli bättre på att paketera och skapa algoritmer för att anpassa annonserna och matcha till innehållet, och sedan ta betalt för det.

Det kommer troligtvis inte handla om antal i framtiden, det kommer snarare att handla om relevans.

Har du några slutliga visdomsord?

Det är så mycket som man kan och bör automatisera för att skapa en mer relevant kundupplevelse baserat på användarbeteende, köphistorik och tredjepartsdata. Då kan man skapa värdefulla grupperingar och segment som är ännu mer lönsamma.

Kevin säger att när du hittar bra segment uppstår det oväntade som skapar nya intäkter. Den viktigaste insikten är att segment och grupperingar idag är dynamiska och rörliga så du måste hela tiden anpassa och revidera dem.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Röster från Almedalen: Aktiv för ett rökfritt Sverige är glad över färre rökare i Almedalen