Keymetrics

”Det är människor som visar dig i realtid vad de gör”

Under Adobes årliga konferens i London samlades några av de vassaste inom digital marknadsföring i en superpanel. Här är ett referat från den frågestunden.

Superpanelen med några av Europas vassaste digitalare samlade i London.

Paneldebatt med John Watton EMEA Marketing Director Adobe, Martin Meyer-Gossner CEO på tyska The Brand Strategy Web, Fredric Cavazza fransk bloggare, Jerry Silfwer från Sverige som driver Mad Science Digital, Tamara Gaffney Principal analyst Adobe Digital Index, Doug Kessler grundare till B2B företaget Velocity.

De pratade om rapporten Best of the Best som är en rapport från Adobe som analyserar hur bra/dåliga företag är när det kommer till digital kommunikation.

Tamara började med att kort berätta om hur hon jobbar med Big Data för att få reda på trender – läs intervju med Tamara här – samt hur de redovisar resultaten från hennes djupa analyser av alla datapunkter för att ta reda på vilka trender som sker just nu.

Hon berättade bland annat att efter lanseringen av nya iPhone 6 har skiftet till mobilanvändandet ökat i allt högre grad och tycks accelerera. Intressant analys är att Tyskland ligger sämst till i Europa. Utvecklingen i USA har inte samma skifte till mobil som vi har i Europa.

Martin kommenterade rapporten där mobilanvändandet i Tyskland ligger längst ned i tabellen. Han refererar till att de har dålig internetuppkoppling i landet som försvårar det mobila internetanvändandet. Detta är ett stort hinder i utvecklingen. Han refererade till att tyskar inte gärna itererar när de skall bygga nya system utan hellre börjar om från början och bygger nya massiva system, detta hindrar just nu utvecklingen när det går så snabbt.

Håll utkik här då vi kommer intervjua Martin inom kort som är Tysklands bästa på digital marknadsföring och kommunikation på en marknad som är 10 gånger större än Sverige.

Jerry kommenterade att Norden ligger bra till i mobilanvändandet. Det handlar dock inte bara om nätuppkoppling i 4g, utan om att kunna kommunicera på nya spännande sätt i ett mindre fönster som kräver att man tänker nytt och anpassar sin kommunikation till tid och det mindre fönstret.

Doug pratade om att B2B företagen är bra på att bygga innehåll som fungerar. Han är dock lite orolig över medieindustrin som inte riktigt hänger med i den snabba utvecklingen. Han tycker att det finns en konverteringshysteri för att tvinga in användarna i företagens processer och företagen kundanpassar inte plattformarna i den grad som behövs.

Jerry tycker att det är viktigt att bjuda in användarna i utvecklingen så att produkter och tjänster byggs efter deras intressen och behov. Vi är bara i början av mobilutvecklingen och ingen har den magiska lösningen utan det gäller att prova sig fram tillsammans med användarna.

Martin hängde på och tyckte att företagen är oerhört egocentriska och försöker trycka ut sina produkter och tjänster utan att bjuda in användarna i utvecklingen. Så länge företag och varumärken försöker trycka ut sina tjänster precis som de alltid har gjort kommer ingenting att hända.

Jerry anslöt igen och tyckte att företagen fortfarande har ett gammalt tänk där man måste utbilda användarna istället för att lyssna på dem och anpassa produkter och tjänster efter deras intressen. Det sker just nu ett skifte där användarna har allt mer makt och kunskap.

Fungerar storytelling?

Jerry och Martin räckte direkt upp händerna och sa att det handlar allt mer om just det idag men företagen måste göra det i de digitala kanalerna och kommunicera med användarna. Fredric sa att innehåll är fortfarande det som användarna är ute efter men det handlar allt mer om att anpassa och paketera innehåll till användarna via en smart access så att de enkelt kan ta del av det.

Martin pratade vidare om företag som inte har en mobil strategi i en mobil värld kommer att förlora. Företagen bygger komplicerade appar och glömmer helt bort att ha en strategi. Det hela är egentligen mycket enkelt, titta på var användarna rör sig och hur de använder de olika tjänster. Därefter går det att skapa smarta fönster som är anpassade efter deras behov.

Om man pratar stickiness på site, bara hälften av företagen har användare som går in och gör mer än en sak på sidan. Detta är en stor svaghet då det inte skapas någon relation med användarna.

Martin belyste problemet att bara ca 1 av 10 av de största företagen har system för att monitorerna sociala medier. Tamara belyste att det finns verktyg som spindlar alla sociala medier för att se vilken effekt företagen har fått via social och via vilka kanaler, men ingen gör det. Det är en kultur som sitter djupt inrotat i företagen, att de har svårt att ta till sig nya tjänster. Detta måste förändras för att det skall vara möjligt att hänga med. Ifall det inte görs kommer någon annan att göra det.

Data är inte siffror, det är människor som visar dig i realtid vad de gör och vad de är intresserade av. Data och analys är det i särklass bästa verktyget för att utveckla och förbättra sin verksamhet.

Ett stort problem är att man får olika siffror från olika datakällor som skapar en osäkerhet i organisationen, eller evidens för dem som inte vill förändra sig att ha skäl att inte göra det.

Se data som människor då kommer ni att få gehör i organisationen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Röster från Almedalen: En veteran berättar om Almedalen för 40 år sedan